עד שנת 1973 עמר בהארטי היה גבר נשוי עם שלושה ילדים שעבר בבנק מקומי קטן בהודו. מאז, אותו הגבר החליט לוותר על חייו הצנועים למען השלום העולמי ולשם כך החליט להתמסר לאלוהות ההינדית "שיווה". כדי להוכיח את מסירותו לתהליך, בהארטי החליט להרים באוויר את ידו הימנית – ומאז לא הוריד אותה. 

עמר בהארטי  (צילום: Getty images)
עמר בהארטי (צילום: Getty images)

בהארטי הנחוש בילה את השנתיים הראשונות למסע כשהוא סובל מכאבים עזים, אך בשלב מסוים הכאב נרגע ובסופו של דבר הוא איבד כל תחושה בזרוע. יש הטוענים כי בגלל שמחזור הדם בידו הימנית הופסק לגמרי הוא לעולם לא יוכל להוריד אותה, בעוד אחרים טוענים שהוא לא עושה זאת מבחינה אידיאולוגית. 

"אם תנסו להוריד את היד של בהארטי תגרמו לו כאב אמיתי, לא פיזי אלא רוחני, שכן הוא מאמין שההצדעה הנצחית שלו אכן מקדמת את השלום העולמי", הסביר אחד ממכריו. אחר התייחס לנושא והסביר כי גם מבחינה פיזית קיימת בעיה להוריד את היד, שכן הסחוס במרפק שלו התייבש ולכן כל תנועה יכולה לשבור לו את המפרק. 

בראיון שנערך בעבר לאתר החדשות History of Yesterday, בהארטי אמר: "אני לא מבקש הרבה. למה שנלחם בנינו לבין עצמנו? למה יש כל כך הרבה שנאה ואיבה בינינו? אני רק רוצים שכל ההודים וכל העולם יחיו בשלום זה עם זה".