כבר שמענו על אין ספור דרכים לאתר מי נשא של נגיף הקורונה ומי לא, וגם מומחים רבים הקדישו מחשבה כיצד למגר את התפשטות המגיפה, ממסכות ועד מסטיקים. כעת, באוניברסיטה המחוזית של קיוטו ביפן, פותחה מסכת קורונה ראשונה מסוגה שמסוגלת לאתר בחושך אם מי שחובש אותה חולה בקורונה. מה שמדהים בכל הסיפור הוא שהמסכה הצליחה לצאת לפועל בזכות ריכוז תאים של יען – כן, הציפור. 

קבוצת מחקר ייעודית, בראשותו של יאסוהירו צוקאמוטו נשיא האוניברסיטה, הצליחה לזהות נוכחות של נגיף הקורונה בנשימה, באמצעות הדלקת אור פלורסנטי על המסכה שיחשוף את כתמי הנגיף. עוד החוקרים הוסיפו כי אפילו אור פלאש מטלפונים ניידים יכולים לשמש כמקור אור, ובכך מגוון רחב יותר של אנשים יוכל להשתמש בהמצאה החדשה. 

כדי שיוכלו להמציא את המסכות המיוחדות, החוקרים השתמשו בתאים של יען, כיוון שהציפורים מסוגלות לייצור נוגדנים שונים המנטרלים ישויות זרות בגוף האדם. נוגדנים אלו מופקים מביצים המגיעות מיענים שהוזרקה להן, בצורה לא פעילה ולא מאיימת, את הנגיף עצמו. כך, ריסוס של הנוגדנים שנאספו מהביצים רוססו על מסכה בלויה, מה שמאפשר לחלקיקי הנגיף לזהור בחושך. 

כדי להוציא לפועל את הרעיון, המדענים ערכו ניסויים במשך תקופה של עשרה ימים עם 32 נשאי קורונה, שמצאו כי המסכות שלהן זהרו תחת אור UV. "נוגדני היען שהונחו על מסנן הפה של המסכה לכד את נגיף הקורונה בשיעול, התעטשות ומים. לאחר מכן, נוצרה תגובה של נוגדני היען בצבע ניאון שזוהרת בחשכה", הסבירו החוקרים. כמו כן, בימים אלו הוגש הרעיון כפטנט וקיימות תוכניות למסחר את המוצר ולמכור אותו ברחבי העולם כבר עד סוף 2021.