פארק היורה של פולין: ארכיאולוגים איתרו במכרה חימר במזרח המדינה שרידים שמורים היטב של מאות עקבות ועצמות של דינוזאורים שחיו לפני 199 מיליון שנה. "נראה כאילו הם הלכו שם אתמול", הכריז אחד ממובילי החפירות.

צוות הארכיאולוגים מהמכון הגיאולוגי הפולני בוורשה בהובלתו של פרופ' גז'גוז פינקובסקי ומאוניברסיטת אופסלה בהובלתו של ד"ר גז'גוז ניידז'ווצקי ביצעו את החפירות במכרה פתוח בקרבת העיירה בורקוויצה שבחבל מזוביה, שם היה חוף ים בתקופת הדינוזאורים.

לתדהמתם של החוקרים, בסלעים התגלו מאות טביעות של עקבות ושל עצמאות, כולל עור וטפרים, של דינוזאורים בגדלים שונים, כאשר עד כה זוהו שבעה זנים לפחות. העקבות הגדולים ביותר, שהיו שייכים לדינוזאורים מסדרת התרופודים, הגיעו ל-40 ס"מ ולפי ההערכות היו שייכים לדינוזאור שהגיע לאורך של שישה מטרים. החוקרים ציינו כי מדובר באחד המאגרים הגדולים ביותר של ממצאים מתקופת הדינוזאורים בכל העולם.

ניידז'ווצ'קי הודה כי "העיניים שלי יצאו מחוריהן" כאשר התגלו הממצאים הראשונים וכי הוא מעולם לא ראה "אוצר כזה". "בסתיו הייתי ארבע פעמים בפולין וכך פעם נסעתי משדה התעופה ישר לדינוזזאורים האלה", אמר. "חזרתי ישר לשדה התעופה כשאני מריח מחימר של תקופת היורה".

"זה נראה כאילו הדינוזאורים הלכו פה אתמול", הוסיף ניידז'ווצקי. "גילינו את הסיפור חקוק בסלע, כיצד החיות המלכותיות האלה חיו לפני 199 מיליון שנה. זה גילוי מדעי נהדר, אין ספק".

"בעקבות שהותירו הדינוזאורים, אפשר לקרוא על ההתנהגות והתחביבים שלהם", ציין פינקובסקי. "מצאנו עקבות שהותירו דינוזאורים בעת שהם רצו, שחו, נחו וישבו במקום יישוב בוצי. הממצאים מעידים על סביבה חיה מורכבת מיוחד שהתגוררה באזור".