פשיטת מבריחים מרשימה ביותר של משטרת איזימיר, טורקיה, חשפה ממצאים נדירים בני כ-500 שנה שהגיעו משבט דרום אמריקאי קדום. כ-400 פריטים לערך נמצאו בשתי כתובות בעיר אליאגה, ביניהם ראשי אדם חנוטים שתווי הפעם שלהם כמעט ולא נפגעו עם השנים. צפו בממצא הארכיאולוגי הנדיר: 

ממצא ארכיאולוגי בן 500 שנה התגלה במהלך פשיטה משטרתית (צילום: רויטרס)

בכתובת הראשונה אגף המודיעין וההברחות של משרד מסחר המטבעות מצא 19 כתבי יד ע'ותמניים וארבע סיכות ראש שעשויות עצמות. בחיפוש השני היו ארבע גולגלות עם שלושה שרידים חנוטים ו-27 ציורים. בהמשך התגלו עוד כ-269 פריטים שנמצאו במחסן. כל הממצאים המדהימים נלקחו למוזיאון לארכיאולוגיה של איזימיר והציורים הועברו אל מוזיאון הפסלים והגלריה לאומנות עתיקה.

אחד מחפצי האומנות שהתגלו במחסן (צילום: רויטרס)
אחד מחפצי האומנות שהתגלו במחסן (צילום: רויטרס)

מנהל המוזיאון, הונקר קסר, הסביר כי חלק מהפריטים טרם התבררו לחוקרים וכי ייקח הרבה זמן לבחון אותם. בראיון שערך עם אתר החדשות Arkeo News הוא סיפר: "חפצי האומנות העתיקים ביותר שלנו הם אבני צור וראשי חץ, שלדעתנו שייכים לתקופה הנאוליתית. בנוסף יש גם חפצי אומנות שככל הנראה הגיעו מתרבויות שונות בעולם וביניהם גם גולגולות קטנות בגודל של תפוז". 

החוקרים מאמינים כי שבטים בני 500 שנה החלו להבריח את הגולגולות לאירופה אחרי עלייתה של אמריקה, אך כיום קיים איסור להעברתן. בעקבות התגלית המיוחדת משרד התובע הציבורי של אליאגה ממשיך לחקור את הברחות החפצים שהתקיימו באזור באותם השנים.