כלבים יכולים לזהות שפות שונות כאשר הם שומעים אנשים מדברים. כך עולה מממצאי מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אוטבוס לורנד שבהונגריה. “כלבי משפחה חשופים לזרימה מתמשכת של דיבור אנושי לאורך חייהם. עם זאת, מידת היכולת שלהם בתפיסת הדיבור איננה ידועה”, כתבו החוקרים במחקר הראשון שחקר את יכולות זיהוי הדיבור וייצוג השפה במוח של כלבים.

לשם כך, הם עקבו אחר הפעילות המוחית של 18 כלבים בוגרים מסוגים שונים החיים בהונגריה באמצעות מכשיר FMRI. הכלבים הקשיבו לפרק מהסיפור המפורסם “הנסיך הקטן” בהונגרית ובספרדית. לאחר מכן, ההולכים על ארבע הקשיבו גם לגרסאות “דיבור מקושקש” של קטעי הספר, הכוללים מילים מעוותות ללא משמעות. זאת, כדי לבחון אם הם יכולים להבחין בין דיבור אמיתי למפוברק. רק שניים מתוך 18 הנבדקים הכירו את השפה הספרדית המדוברת בסביבתם, אך מעולם לא שמעו את השפה ההונגרית, בעוד 16 האחרים היו בקיאים בהונגרית, אך מעולם לא שמעו ספרדית.

הממצאים, שפורסמו לאחרונה בכתב העת scientific journal NeuroImage, חשפו כי ניכר הבדל בתגובת המוח של הכלבים לשפה המוכרת ולזו הלא מוכרת, מה שמצביע על כך שהם יכולים להבדיל בין השפות. בנוסף, זוהו גם דפוסי פעילות שונים בקליפת מוחם של הכלבים, כאשר נאמרו מילים בלי משמעות בהשוואה לדיבור טבעי. “בעוד מוחות אנושיים מכוונים במיוחד לדיבור, מוחות הכלבים עשויים פשוט לזהות את הטבעיות של הצליל”, הסבירו החוקרים.