ספקולציות רבות כבר עלו בנוגע לסוף העולם: חלק טוענים כי נסעו בזמן, חלק חזו את העתיד וחלק חקרו לעומק את הנושא. למשל המדענים של המכון הטכנולוגי במסצ'וסטס, שעובדים על המחקר כבר משנות ה-70, צופים כדי האנושות תושמד באמצע המאה ה-21 – מה שמשאיר לנו כ-20 שנה בלבד. צפו בהסבר המפורט:

כבר בשנת 1972 צוות החוקרים החל לבחון את תרחיש יום הדין, תוך בחינת זמינות מוגבלת של משאבי טבע בהצלבה עם ערעור הצמיחה הכלכלית בעשור השני של המאה ה-21. צוות חשיבה עולמי היושב בשוויץ, פקידי ממשל, דיפלומטים, מדענים, כלכלנים ומנהיגים עסקיים הצליחו יחדיו לזהות "התמודדות אקולוגית וכלכלית גלובלית פוטנציאלית".

על פי הדיווח של אתר החדשות The Guardian, מחסור במשאבים מינרליים וזיהום רדיואקטיבי הם שיגרמו לדור הבא לחוות את סוף העולם על בשרו. בשנות ה-70 המחקר נחשב כשנוי במחלוקת ועורר ויכוחים, אך עם זאת כעת החוקרים שבו אל המקורות וראו כי דפוסי הנתונים אכן מצביעים על משבר מתקרב. כך הוצג המחקר בשנת 1973:

התחזית שהציגו החוקרים דאז הייתה שהמשבר יתחיל ב-2020 וימשיך כשני עשורים עד קריסה מוחלטת של החברה האנושות, - בשנת 2040. חוקרת הקיימות ההולנדית, גאיה הרינגטון, סיפרה כי לא תיארה לעצמה שבדיקת נתונים של מודל בן עשרות שנים יניב את התוצאות המאיימות. על הנתונים שאספה הרינגטון מראים כי התחזיות שהועלו עוד ב-1973, ובהם "התרחיש האפשרי הגרוע ביותר" של צמיחה כלכלית שתיפסק לגמרי לקראת סוף העשור הנוכחי - ותתמוטט כ-10 שנים מאוחר יותר.