בואו נתחיל מהסוף: כל אחד ואחת מאיתנו צריכים טיפול - אם זה פגישה אצל פסיכולוג, שיטות מעשיות, דיקור סיני או אפילו שיחה עם חברה. כל אדם ומה שנוגע לו בנקודה הכי עמוקה בלב ומרפא את מעמקי הנפש הסוערים. אמנם יש גם את הטיפולים הלא קונבנציונליים, שנתפסים בעיני החברה כחריגים, פולשניים או מנצלים, אך זה ממש לא המקרה שלפנינו. 

לאחרונה הגיעה לאוזניי שיטת טיפול שהומצאה כבר בשנות ה-50 של המאה הקודמת, אך טרם שמעתי עליה מעולם. אז עשיתי גוגל:

סרוגייט (מחליף באנגלית. במקור: Sex surrogate) הוא טיפול מיני מעשי בעל מאפיינים התנהגותיים אשר נעשה באמצעות בן זוג זמני. (מתוך ויקיפדיה)

הטיפול המיני עורר את סקרנותי וגרם ליצר העיתונאי שבי להתחיל לחקור את התחום מקרוב, ואני חייבת להודות - התחלתי לעסוק בנושא עם שלל דעות קדומות שפקפקו בהליך הטיפולי. אך עם זאת, עד מהרה מצאתי את עצמי משנה את דעתי, פותחת את הראש לעולם הסרוגייט הרחב ומבינה שמה שהנחתי על המטפלים והמטופלים שונה בתכליתו מהמציאות האמיתית, שחיה כאן לצידנו, ומאפשרת לרבים וטובים להוריד את כל המחסומים (כולל התחתונים) ולקפוץ למים העמוקים (או שמא המיטה?) בקרוב תבינו הכל. 

אז לפני שאנחנו קופצים למים העמוקים, רציתי להסביר על תפקיד הסרוגייט ומשמעותו. רוב בני האדם יקיימו במהלך חייהם קשרים אינטימיים ומיניים שיתפתחו באופן טבעי ויציפו אותם ברגש. אך זה לא המצב אצל כולם. רבים אחרים תופסים את האקט הזוגי, האינטימי והמיני כדבר מאיים, מה שימנע מהם, ביודעין או שלא, לחבל במערכות היחסים שיעמדו בפניהם. כאשר אדם נתקל בקושי מסוג זה הוא בדרך כלל נוטה לפנות לסוגים שונים של ייעוץ, אך כמעט באף אחד מהם לא קיימת אפשרות היישום והתרגול של ה"תוכן הנלמד". וזה מה שמיוחד בסרוגייט. 

כל מטופל שמגיע למרפאת סרוגייט מעוניין ללמוד להיפתח מבחינה מינית, ולשם כך הוא מאמץ לעצמו "בן זוג זמני". את תפקיד זה ממלא בעצם הסרוגייט, כשלאורך כל התהליך מלווה את השניים גם מטפלת מינית שאינה מעורבת פיזית בהליך הלמידה האינטימי. את מה שמדובר עליו בתוך חדר הטיפולים לוקח איתו המטופל הלאה אל המשך הטיפול, שם הוא מיישם צעד אחר צעד את העצות וההכוונה שצבר מפגישה לפגישה. מתחילים במבט, משם מתחילים להחזיק ידיים, מתקדמים אל הנשיקה ולבסוף – כן, כן, יחסי מין מלאים לגמרי. 

ואז התקשרתי לסרוגייט

אז אחרי שקראתי, התייעצתי ושאלתי כל מי שסביבי מה הוא יודע אודות התחום המעורפל, והגיע רגע האמת. הרמתי את הטלפון הנייד שלי, חייגתי לסרוגייט מצליח בתחומו בארץ והשאלות לא הפסיקו לצוף – מי, מה, כמה, מתי, למה דווקא ואיך בכלל. מהצד השני ענה לי הסרוגייט, בן 41 מאזור המרכז שהעדיף להישאר בעילום שם לטובת מטופליו. ברוך, היגיון ותחושת שליחות אמיתית, הסרוגייט חשף בפניי צעד אחר צעד את השלבים שהובילו אותו למלא את התפקיד וסיפר אודות אירועים שחווה בכל 12 שנותיו המקצועיות – ואני? נותרתי נפעמת והמומה מהפרטים.

הרומן של הסרוגייט שלנו עם תחום הטיפול המיני החל כבר כשהיה צעיר, כאשר לדבריו הוא חווה עכבות ומחסומים אישיים שהובילו אותו לטיפול ששינה את חייו. אחרי שהצליח לפתור את בעיותיו, הציפה אותו הכרת תודה שהובילה אותו פעם אחד פעם להושיט יד לנשים שהכיר במהלך חייו ולעזור להן להיפתח וליזום מגע מיני שיאפשר להן לעבור חוויה מתקנת.

סקס (צילום: ingimage ASAP)
סקס (צילום: ingimage ASAP)


ערב אחד אחת מחברותיו הקרובות של הסרוגייט שלנו, עוד לפני שהחל להתמקצע, החליטה להשתמש בו כדי לעזור לחברה אחרת לפרוץ את גבולות הבתולין. אחרי שהבין שסרסרו בו, וזה אפילו עזר, הסרוגייט שלנו החליט לפנות אל הקליניקה המצליחה בארץ של ד"ר רונית אלוני ואחר קורס קצר של שני סופי שבוע אינטנסיביים הוא הוכשר לתפקיד. 

כחלק מהקורס, שמונחה על ידי סרוגייטים אחרים, המטפלים לעתיד עוברים סדרת בדיקות, מיונים, סוללת אבחונים מוקפדת ומבחנים פסיכולוגיים, בסופם התלמידים הופכים לסרוגייטים מין המניין. חשוב לציין כי בארץ יש כ-12 סרוגייטים לערך, זאת כיוון שתהליך המיון מסנן רבים וטובים, שככל הנראה פחות מתאימים למלא את התפקיד, המצריך לא פעם להבין שהצורך של האחר גובר על שלך. 

אז מי הם המטופלים? 

הסרוגייט שלנו סיפר כי סוגי המטופלים שמגיעים אל הקליניקה הם רבים, ולכל אחד סיבה אחרת. יש שהגיעו לגיל מבוגר יחסית ומעולם לא היו במערכות יחסים אינטימיות, יש נשים הסובלות מתופעת "וגינימוס" (כאשר שרירי הנרתיק נסגרים באופן אינסטנקטיבי מתוך חרדה כלשהי) ואילו אחרים חווים פחד ממיניות, חוסר ניסיון המגיע בעיקר מהחברה החרדית ועוד קשיים רבים כאלו ואחרים. אז אם גם אתם חווים מחסום מיני או אינטימי שמגביל אתכם ביצירת מערכות יחסים – זו אחת מהדרכים היעילות ביותר עבורכם. 

כל אחד ואחת מהמשתתפים עובר הליך פסיכולוגי מקדים לטיפול הסרוגייט, שמבטיח שאכן סוג טיפול זה יתאים וייטיב עם המטופל. אחרי שהגורם הפסיכולוגי המוסמך מאשר את פוטנציאל הטיפול, הסרוגייט יוצר קשר תחת שם בדוי עם מטופליו ומצטרף לתהליך. 

איך זה עובד?

בוודאי תופתעו, אך המפגשים הראשונים בין הסרוגייט למטופל אף פעם לא מתחילים בקליניקה. בדרך כלל השניים נוהגים להיפגש תחילה בבתי קפה או מקומות ציבוריים כאלו ואחרים, שם הם מנהלים דייט רגיל לחלוטין – אלא שהוא מונחה מרחוק על ידי המטפל המיני הראשי. בכל מפגש השניים קובעים מה הגבול עליו חשוב שישמרו במהלך כל דייט – פגישה ראשונה רק שיח, פגישה שנייה מגע אקראי, פגישה שלישית החזקת ידיים, וכך הלאה. בשלב בו המגע הופך לאינטימי יותר, הסרוגייט והמטופל/ת עוברים לקיים את המפגשים בקליניקה, תוך הקפדה על הגבולות שנקבעו מבעוד מועד. 

אתם בוודאי חושבים לעצמכם – ומה אם הסרוגייט לא נמשך למטופל, או שאולי להפך. וזה מה שענה הסרוגייט שלנו: "לא הייתה לי סיטואציה בה לא הסכמתי להיות עם אישה, במיוחד כשאחד הדברים שבוחנים אצלנו היא היכולת לקבל את מי שעומד מולנו ולמצוא בו דבר חיובי, גם אם זה לא קל". לדבריו קרה בעבר שמטופלת בחרה להחליף אותו כסרוגייט מטעמיה, אך כאשר המטופל/ת מחליפות פרטנרים בקצב גבוה אפשר לראות כי ייתכן וזו אחת הבעיות לשמן הן הגיעו מלכתחילה. 

"היו נשים שהייתי צריך להתמקד באספקט ספציפי בהן כדי להימשך, וגם הייתה אחת עם פגם פיזי מאוד לא מושך, אבל השתדלתי להתרכז במה שכן מצא חן בעיני", הוא סיפר. עוד חשוב היה לו לציין כי טיפול הסרוגייט כולל בערך 30-40 מפגשים, כאשר יחסי המין מגיעים בשלב מתקדם מאוד של התהליך. אז מה קורה במקרה בו השניים הגיעו לשלב היחסי מין ועדיין הקסם לא קרה? גם לזה לסרוגייט שלנו יש תשובה: "הרבה פעמים כשאני מגיע לקליניקה אני מבצע 'קומפרטיזציה', כלומר ממדר חלקים מסוימים במוח ונכנס לדמות הסרוגייט דרכה אני מצליח להרגיש תחושות עמוקות למטופל/ת. כשאני יוצא אני שם את דמות הסרוגייט בקופסא וממשיך בחיי האמיתיים". 

ומה קורה אם אתה או המטופלת מתאהבים אחד בשנייה? 

הו, אז במקרה הזה התשובה בלבלה גם אותי. הסרוגייט סיפר כי רגשות והתאהבות הם חלק בלתי נפרד מהטיפול, והם אף גורמים לו להפוך לעוצמתי ומוצלח יותר. "היו שתי מטופלות בחיי, אחת מהן בעיקר, שהתאהבתי בה ברמה קיצונית ועד היום מזכירים לי אותה בקליניקה. אנחנו מעודדים רגשות והם חלק מהניסיון לטפל באדם שעומד מולך גם ברמה המינית", אמר הסרוגייט.

מהצד השני המצב קצת שונה. הסרוגייט והקליניקה כולה לא מאפשרים למטופלים לחצות גבולות או להיחשף לחייהם האישיים של המטפלים (לכן גם החלו השמות הבדויים) מה שגורם לרבים מהם לריחוק מסוים. במידה ומטופלת אכן התאהבה, הסרוגייט שלנו תיאר את זה כ"הצלחה אדירה". 

אהבה אסורה, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
אהבה אסורה, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

"דמיינו מטופלת שלא יכולה להיות עם גבר באותו החדר ופתאום היא מתאהבת בסרוגייט, זו מבחינתנו מטרת הטיפול. במקרה כזה המטופלת ממשיכה לפגוש את המטפל המיני שאינו הסרוגייט ושם הם לומדים כיצד להתמודד עם רגשות אהבה ופרידה", סיפר. הרעיון הכללי של סרוגייט הוא התחליף שהוא ממלא עבור המטופלים. רובנו עוברים תהליכים דומים עם בני אדם אחרים לאורך חיינו המלמדים אותנו אינטראקציה מינית, חברית, זוגית ואינטימית. המטופלים שמגיעים לקליניקה של רונית אלוני בדרך כלל לא הצליחו למצוא את האנשים הנכונים בחייהם שיובילו אותם את הדרך, לכן הם נאלצו להיעזר בבן זוג חליפי. 

כיצד התפקיד משפיע על החיים האישיים של הסרוגייט?

בראיון הסרוגייט שלנו ציין כי הוא דווקא כן נמצא במערכת יחסים עם אישה – על אף שכסרוגייט הוא מטפל בגברים ונשים כאחד. בראיון למעריב הוא סיפר כי בת זוגו (שאגב אינה יכולה להיות אשתו מתוקף תפקידו) התקשתה תחילה לקבל את המקצוע, אך הבינה עם הזמן שדמותו כסרוגייט היא חלק בלתי נפרד מהאדם שהוא. ואולי אפילו להפך, הניסיון שלו כסרוגייט מאפשר פתיחות רגשית, מינית ותקשורתית נכונה יותר בין השניים: "אמרתי לבת הזוג שלי מההתחלה, אני סרוגייט. אם את רוצה להיות איתי את צריכה לקבל את זה".

בנוסף חשוב לציין כי הסרוגייט הוא אינו המקצוע היחיד של מי שבוחר בו. "אסור לסרוגייט שזו תהיה העבודה היחידה שלו, בעיקר כדי למנוע תלות מסוימת. אני בוחר לראות בעבודת היום שלי כמקור פרנסה ובהיותי סרוגייט כשליחות", סיפר. באופן מעניין, גם עבודת היום שלו קשורה בטיפול מיני, מה שמאפשר לו להשתמש בשני כובעים שונים על אותו התחום וללמוד אותו מכיוונים שונים. 

משנה כיוון – אלו הם חייה של סרוגייט אישה:

אחרי השיחה המפעימה שהייתה לי עם דמות סרוגייט גברית, לא הפסקתי לחשוב – איך זה להיות סרוגייט אישה? בשלב זה יצרתי קשר עם שני (שם בדוי), אישה בשנות ה-30 לחייה שגרה בצפון הארץ ואם לשתי בנות, וגם היא ממלאת את התפקיד המסקרן במרפאה של רונית אלוני. הסרוגייט סיפרה כי הגיעה לתפקיד בפעם הראשונה דרך כתבה בעיתון שמשכה את תשומת ליבה. אחת בדיוק כמו זו. "תמיד הייתה לי תחושה שאני יכולה להיות טובה בזה. פשוט יום אחד אזרתי אומץ, חקרתי את התחום ונרשמתי לקורס", סיפרה למעריב. 

אחרי ההכשרה האינטנסיבית, שם הסרוגייטים לעתיד רכשו כלים וטכניקות, הכירו את קהל היעד והבינו כיצד להתחבר לעצמם ולמטופלים, שני נכנסה לנעליים של סרוגייט. בדיוק כמו אצל הגבר, שני פגשה את המטופלים לראשונה במקומות ציבוריים, עברה איתם תהליך של התקרבות ואינטימיות ובהמשך עברה לקליניקה. לדבריה, סוגי המטופלים שהיא נחשפה אליהם היו בדרך כלל גברים חסרי ניסיון מיני, חרדים לשעבר ואפילו מטופלים שנמצאים על הרצף האוטיסטי והיו מעוניינים ללמוד כיצד להתנהל עם אישה. 

פקידה בבוקר, סרוגייט אחה"צ

"מאז שאני סרוגייט יש לי המון כלים לחיים הפרטיים שלי. זה נתן לי כלים להתבוננות על בני אדם בסבלנות וזה עשה לי טוב", סיפרה שני. לדבריה, עבודת היום שלה היא משרדית לגמרי ואפילו קצת משעממת, מה שהופך את תפקידה כסרוגייט למעין פורקן: "כשאני מגיעה לפגוש מטופל אני לא רק סרוגייט, אני הפקידה שעברה יום עבודה ומביאה את החיים האישיים שלי למפגש. המטופל צריך ללמוד גם להיות קשוב לצד השני". 

סקס (צילום: Pixabay)
סקס (צילום: Pixabay)

שני סיפרה בראיון כי מעולם לא חוותה קשר עם מטופל שיצא מגבולות הקליניקה. המטופלים מכירים אותה בשמה הבדוי ואין להם שום פרט מזהה אחר על חייה שעלול להוביל לחדירה לפרטיות. מעבר למטופלים, שאלתי את שני מי מחייה האישיים יודע על ה"חיים הכפולים" שלה: "הבנות שלי עוד קטנות מדי בשביל לדעת, אבל ההורים שלי יודעים וחברות קרובות יודעות. לא מבושה, אני פשוט חתומה על דיסקרטיות ולא הייתי רוצה שאף מידע יגיע למטופלים". 

צלילה למיטה

בראיון שני סיפרה כי מעולם לא באמת חשבה על ההשפעה של התפקיד על חיי המין האישיים שלה. היא מאמינה שמתוקף היותה סרוגייט התקשורת שלה עם הפרטנרים האחרים בחייה טובה יותר וכי היא מרשה לעצמה להיפתח יותר מבעבר. "זה נתן לי הרבה כלים להתנהלות ביום יום מול בני זוג, הטיפול נתן גם לי כלים להיות יותר אקטיבית ויוזמת אבל זה לגמרי תלוי באדם שעומד מולי", אמרה שני. 

לשני היה חשוב להבהיר – ממש לא מדובר רק בסקס. הטיפול שמעניק סרוגייט פותח אצל המטופל רבדים אחרים שהיו סגורים קודם. התהליך קשור קודם כל בתקשורת, חיבור של האדם לעצמו, פתרון בעיות אישיות ורק לאחר מכן מגיעים לסביבה המינית. האינטימיות היא חלק גדול ואי אפשר בלעדיה, אך היא ממש לא העיקר. 

ובנימה זו, 

לסרוגייטים שלנו היה מסר חשוב מאוד להעביר: 

חשוב מאוד לעשות את האבחנה בין סרוגייט לזנות – אנשים עושים פעמים רבות הקבלה בין שני המקצועות, שלא לצורך. "ההבדל בינינו לבין תעשיית המין הוא שהם עוסקים בעינוג ופורקן מיידי ואנחנו באים להקנות הרגלים, ידע וניסיון למטופלים שלנו", הסביר הסרוגייט. בנוסף, הוא ציין כי מתוקף תפקידו הוא אינו מחויב לדבר. הסרוגייט סיפר כי בעבר הייתה לו מטופלת "בוסית" שהחליטה שהיא רוצה לנשק אותו, אך הוא הסביר לה שלא כך עובד התהליך. בשלב זה המטופלת הוחזרה אל הקליניקה שם הוסבר לה מחדש על הטיפול, וכחלק מהמהלך היא גם למדה התמודדות מול דחייה. 

גם שני, הסרוגייט האישה, התייחסה לנושא: "מרגיש לי שהרבה חושבים על הטיפול כעל ריפוי באמצעות מין, וזה גם מה שאני חשבתי קודם. זה לא ככה, רק אחרי תהליך ארוך של עיסוק ברגשות מגיעים לשלב המיני". 

אז אני אחזור להתחלה: 

באמת כל אחד צריך טיפול, וכל אחד יכול לקבוע לעצמו מה הדרך הטובה והמתאימה ביותר עבורו. שיטת הסרוגייט בארץ קיבלה פירוש מיני ושטחי שלא משרת את המטרה הנעלה עבורה עובדים הסרוגייטים עם הפונים לעזרה. אם הרגשתם, ולו במעט, שמשהו מבין מה שקראתם כאן למעלה נגע לכם בנקודה כלשהי, מהצד הטיפולי או המטפל, אני עשיתי את שלי. תקראו, תחקרו ותקבלו באהבה והבנה גם עולמות אחרים וחדשים שלא פוגעים באף אחד – להפך, הם פותחים את החדרים האינטימיים ביותר בגוף האדם. אחד מהם נמצא בלב.