צוות בינלאומי של ארכיאולוגים ימיים, מהנדסים, מדענים וטכנאים על סיפון שוברת הקרח הדרום אפריקאית אגולהס II חקרו בשבועיים האחרונים את הקרקעית של ים וודל, בצד הצפון מערבי של אנטרקטיקה באמצעות צוללות בלתי מאוישות.

ביום שבת האחרון, בדיוק 100 שנה אחרי ששקלטון נקבר לאחר שמת מהתקף לב במהלך מסע נוסף לאנטרטיקה, התגלה כלי השיט ההיסטורי בעומק של 3,008 מטר. צילומים הראו כי אוניית העץ, שהגיעה לאורך של כ-44 מטר, שמורה היטב. "עשינו היסטוריה בקוטב עם הגילוי של 'אנדיורנס' והשלמנו בהצלחה את אחד החיפושים המאתגרים בעולם של שרידי ספינה", אמר ראש משלחת החיפושים, ד"ר ג'ון שירס, מומחה ותיק לחקר הקוטב הדרומי והצפוני, שציין כי הצוות גם ניצל את החיפושים לטובת מחקר שעוסק בסביבה ובשינויי האקלים.

endurance ship (צילום: רויטרס)

"זה אחד משרידי אוניות העץ המשובחים ביותר שראיתי מעודי", ציין מנסון באונד, הממונה על החיפושים במשלחת. "היא עומדת, ניצבת גאה על קרקעית הים, שלמה ובמצב שימור מבריק". הוא הוסיף כי "אנחנו מביאים את הסיפור של שקלטון ושל 'אנדיורנס' לקהלים חדשים, ולדור הבא, שיקבל את החובה להגן על אזורי הקוטב ועל כוכב הלכת שלנו".

באוגוסט 1914, יצא שקלטון עם 27 אנשי צוות נוספים על סיפון "אנדיורנס" מנמל פליימות' בדרך לאנטרקטיקה. המטרה הייתה לחצות את היבשת ברגל דרך הקוטב הדרומי מים וודל עד ים רוס בצד הדרום מערבי. אולם כאשר האונייה הגיעה לים וודל, היא נתקעה במעטה הקרח הצפוף. אנשי הצוות נותרו עליה במשך חודשים ארוכים, אולם באוקטובר 1915 החל הקרח ללחוץ על הדפנות של "אנדיורנס" ושקלטון מיהר להוריד את הצוות לשלוש סירות הצלה לפני שהאונייה טבעה במים הקפואים בתחילת נובמבר.

תחת מנהיגותו של שקלטון, הניצולים יצאו לכיוון אי הפיל, במרחק של יותר מ-550 ק"מ. 22 מאנשי המשלחת נותרו על האי, בעוד שקלטון יצא עם חמישה מאנשיו באחת הסירות לעבר האי ג'ורג'יה הדרומית. אחרי מסע של 16 יום בתנאים קשים, ותוך התחמקות מהוריקן עצום, הם הגיעו לצד הדרומי של האי. משם המשיכו שקלטון ושני אנשי צוות נוספים במשך 36 שעות ולאורך 51 ק"מ עד שהגיעו לתחנה של ציידי לווייתנים בצד הצפוני.

בעקבות זאת, חולצו שלושת אנשי הצוות שהמתינו בחלק הדרומי. בסוף אוגוסט 1916, הגיע שקלטון עם סירה של הצי הצ'יליאני לאי הפיל, שם המתינו 22 אנשי הצוות הנוספים, כולם נותרו בחיים. שקלטון וכל המשלחת שבו בשלום לאנגליה והצטרפו ללחימה במלחמת העולם הראשונה, אולם סיפור ההצלה עורר גלים ברחבי העולם וסיפק חומרים לספרים ולסרטים.