חובבי אור השמש בוודאי ישמחו כאשר השעונים ברחבי הארץ יקפצו שעה אחת קדימה וירחיקו מאיתנו את הימים האפורים של החורף. לעומת זאת, אוהבי השינה ודאי פחות ישמחו לשמוע שיש להם שעה אחת פחות ליהנות מהתכרבלות במיטה. 

שעון קיץ 2022: מתי מזיזים את מחוגי השעון שעה אחת קדימה>>>

השנה בתאריך ה-25 במרץ, בדיוק בשעה 02:00, נחליף את השעון ונבשר על בוא הקיץ. אך לפני שניפרד מהחורף, חשבנו לספר לכם קצת למה מלכתחילה הגיע הרעיון להחליף בין השעונים, איך הוא משפיע על גוף האדם ומה ההשלכות שלו גם על החברה. הנה כל מה שלא ידעתם על שעון קיץ:

1. הוגה שעון הקיץ הוא ג'ורג' ורנון הדסון, אנטומולוג ואסטרונום בריטי, שחשב על הרעיון בדרך לא שגרתית. כאשר הדסון ליקט חרקים במסגרת עבודתו הוא הבחין בערכו החשוב של אור היום. כתוצאה מכך, באוקטובר 1895 הוא הגיש הצעה להזיז את השעון ובכך לנצל יותר את שעות האור.

2. בימי מלחמת העולם הראשונה, כאשר היה צורך בחיסכון כלכלי למשק, גרמניה הייתה הראשונה לאמץ לעצמה את הרעיון. ב-30 באפריל 1916 היא החלה בשינוי, מטעמי חיסכון בחשמל, וכעבור מספר שבועות גם בריטניה הצטרפה.  

3. השינוי לשעון קיץ לא משפיע רק על האור והחושך, אלא גם בעל יתרונות רבים על גוף האדם. ככל שאנו נחשפים ליותר שעות אור, כך בגופנו מתקיימת עלייה בייצור ויטימין D. בנוסף, מחקרים הוכיחו כי בימי שעון הקיץ חלה עלייה בביצוע פעילות גופנית, שכן החושך המוקדם משפיע גם על רמת המוטיבציה. 

4. לעומת ההשפעה החיובית על הגוף, הוכח כי הזזת מחוגי השעון פוגעת בשינה ומגבירה את הסיכון להתקפי לב. מחקר שנעשה באוניברסיטת אלבמה שבברמינגהם, העלה כי שינוי השעה קדימה במרץ נקשר עם עלייה של 10% בסיכון להתקפי לב. לעומת זאת, באוקטובר, כשמזיזים את השעון לאחור, יש ירידה של כ-10% בסיכון להתקף לב.

5. וכיצד זה משפיע על החברה? מנתונים שפורסמו על ידי משרד התחבורה האמריקני התברר כי שעון הקיץ גורם להפחתה בשיעורי הפשע, כיוון ששעות החשכה נוטות להיות מזוהות יותר עם פשעים. מחקר משנת 2015 מצא כי שיעורי השוד ירדו ב -7 אחוזים לאחר המעבר לשעון קיץ.