אנו נמצאים בדור בו כל אחד מאיתנו מסתובב עם מצלמה בכיס, אותה הוא יכול לשלוף מתי שרק ירצה ולתעד את עצמו כל זווית ובכל מקום בעולם. על אף שרובנו כבר כמעט מכורים לתיעוד הקטן שלנו, בעולם החליטו לציין היום (ה-16 במרץ) דווקא את "יום ללא סלפי", כדי להימנע גם מההשפעות המזיקות של המצלמה הניידת. 

באופן משונה ההיסטוריה, המקור והמייסד של "יום ללא סלפי" אינם ידועים. גם באתר לציון ימים רשמיים בעולם אין כל אזכור לפעם הראשונה בה נחגג היום, אך ידוע שהתאריך הספציפי הזה נבחר בעקבות יום הולדתו של פיליפ קאהן, שהמציא את מצלמת הטלפון הסלולרי. 

זה אמנם נשמע כמו יום קצת מטופש, הרי למה שנפסיק עם הסלפי ליום אחד? אך הוא נועד כדי לשמש תזכורת עדינה להימנע מתיעוד יתר של הרגע. על פי אתר National Today ההתמכרות לסלפי נקשרת באופן ישיר להתנהגות פסיכולוגית מזיקה. מחקרים מראים כי אדם ממוצע מבלה כ-104 דקות מדי שבוע בניסיון לצלם את הסלפי המושלם. 

הסלפי הפך לתופעה תרבותית, החושפת את הרצון האנושי הבסיסי של כל אדם להרגיש שמבחינים בו, מעריכים אותו ומכירים בו. בשל התפתחות המדיה החברתית המהירה, אנשים מצלמים סלפי ומעלים אותם אל הרשתות החברתיות במטרה לזכות בלייקים ותגובות מהגולשים. כדי להגדיל את הסיכויים להיות אהודים בחברה, רבים משתמשים בתמונות הסלפי שלהם בפילטרים ואפקטים מיוחדים, וכתוצאה מכך אנשים נוטים להתבלבל בין הדמות המקוונת שיצרו לעצמם לבין החיים האמיתיים. 

עוד הוכח כי אנו יכולים להיות מושפעים לרבה כאשר מישהו מעיר לנו, לא אוהב את התמונה שהעלנו, או אפילו כשלא קיבלנו את כמות הלייקים שציפינו לה. "יום ללא סלפי" הוא ההזדמנות המושלמת להתנתק מהרשתות, אפילו רק ליום אחד, ופשוט לתעד את הרגע עם העיניים ולאחסן אותו בגלריית הזיכרונות שלנו – שוודאי תלך איתנו רחוק יותר מאשר עוד תמונה בטלפון הנייד.