קרייג אוניל, צייד אוצרות מחוף פונטה ודרה שבפלורידה, סיפר כי יצא לעוד יום רגיל של חיפושים בחופי הים. בזמן שהשתמש בגלאי המתכות שלו לאורך החוף ליד וילאנו, הגיע לנקודה בה הגלאי החל לצפצף ללא הפסקה. הוא הבין שמסתתר באדמה דבר שכנראה שווה לחפור בשבילו. אוניל מצא כדור ברזל חלוד שהיה נראה כמו כדור תותח, קבור בעומק של כ-4 מטרים מתחת לחול.

הוא חשש שאמצעי הלחימה ששקל 20 קילוגרם, עשוי עדיין להכיל אבקת שריפה שלא התפוצצה ונזהר שלא לעשות עימו "תנועות חדות". האיש פנה למשטרה המקומית כדי שיעזרו לו לבדוק האם יש צורך לנטרל את הממצא. 

צ'אק מיד, ארכיאולוג מהתוכנית הימית לארכיאולוגיה של מגדלור סנט אוגוסטין, סיפר כי הממצא הוא "צדפה גדולה ויפה".  מיד כשסקר את התמונות של הכדור החלוד, טען כי ככל הנראה מדובר בפצצת מרגמה משנת 1800 אך עשוי להיות גם מהמאה ה-17. 

הכדור התגלה במרחק של כמה קילומטרים ממבצר קסטלו דה סן מרקוס במרכז העיר סנט אוסטין. "יכול להיות שהוא נורה מהקסטלו", אמר הארכיאולוג, "היו זמנים שבהם אוגוסטינוס הקדוש היה במצור בשנות ה-1700". הוא הוסיף שהכדור יכול היה גם להגיע מספינה טרופה: "כלי שייט היו חמושים במרמות, אז יתכן שיש כלי שיט שאיבד את אמצעי הלחימה".

תותח מימי הביניים (צילום: אינג'אימג')
תותח מימי הביניים (צילום: אינג'אימג')