הקופסה השחורה בטיסה AF011 של חברת "אייר פרנס" מניו יורק לפריז, הקליטה את הטייסים נאבקים להשיג שליטה על המטוס – רגע לפני הנחיתה. המטוס, מסוג בואינג 777 הצליח לנחות בשלום בנמל התעופה שארל דה גול ביום שלישי בבוקר לאחר רגעים של בהלה מתוחה בתא הטייס. אזעקה נשמעה בהקלטות ושותפה על ידי אתר החדשות בתעשייה AirLive.

סיבוב בגובה 1,200 רגל בלבד (צילום: flightradar24)
סיבוב בגובה 1,200 רגל בלבד (צילום: flightradar24)

הרשות לתאונות אוויריות בצרפת כינתה את התקרית "חמורה" וכתבה בחשבון הטוויטר ביום רביעי כי היא מנתחת את נתוני הטיסה. "חוסר יציבות של בקרות טיסה" בשלבים האחרונים של הטיסה, כמו גם "בקרות קשות" ו"תנודות בנתיב הטיסה". הלשכה אישרה כי פתחה בחקירת בטיחות וכי מידע ממה שמכונה "הקופסה השחורה", נתוני הטיסה ומרשמי הקול בתא הטייס – כולם ינותחו.

בהקלטות מתא הטייס, ניתן לשמוע את הטייסים נאבקים על בקרת המטוס בזמן שברקע נשמעת אזעקת חירום. טייס אחד מתריע בפני מגדל הפיקוח על המשבר: "רגע! עצור, עצור!" לפני שהוסיף: "המטוס השתגע!". בקר התנועה הגיב: "ראיתי על המכ"ם שאתם מתנדנדים שמאלה".

המטוס הצליח להסתובב בגובה 1,200 רגל בלבד ככשעל הקרקע עצרו את כל ההמראות. לאחר שהמשבר חלף, אמר הטייס: "הסתובבנו בעקבות בעיה בפקודות. המטוס לא הגיב. אנחנו מוכנים לחדש את הגישה הסופית עם הנחיית מכ"ם. בבקשה תנו לנו זמן לנהל את המצב ואז תכוונו אותנו ברוח גב".

טיסה (צילום: pexels)
טיסה (צילום: pexels)

נוסעים תיארו את התחושב המפחידה: "שתיים שלוש טלטלות פתאומיות" בזמן הטיסה. הנוסע פייר לואיק סיפר: "היו אנשים שצעקו. לאחר מכן המטוס עלה בחזרה. הקפנו את שדה התעופה במשך כ-10 דקות". המטוס הצליח לחזור לגובה 4,000 רגל וביצע נחיתה בטוחה.

חברת התעופה אישרה ש"תקרית טכנית" אילצה את הטייסים לבטל את רצף הנחיתה ולבצע אותה מחדש: "הצוות השתלט על הטיסה והנחית את המטוס כרגיל לאחר הניסיון השני. אייר פרנס מבינה ומצטערת על אי הנוחות שנגרמה לנוסעים".

מטוס הבואינג 777 רחב הגוף, הוא עמוד התווך של הצי הארוך של בריטיש איירוויז – כאשר חברת התעופה מפעילה 43 מטוסים מסוג זה.