"זה נורא לראות את כמות החיידקים שעלולים לגור במברשות האיפור", אמר ד"ר סוהיל עלאם, מנהל רפואי במרפאת אוונטס שערכה את המחקר. מטרת המחקר היתה להראות כיצד אביזרי קוסמטיקה אלו  יכולים להפוך למבשלות חיידקים של ממש אם לא מתחזקים אותן כראוי - גם לאחר שימוש מספר פעמים בלבד.

ממצאים במברשת צלליות (צילום: צילום מסך טיקטוק)
ממצאים במברשת צלליות (צילום: צילום מסך טיקטוק)

על מנת לקבוע אילו זוועות אורבות על פני המברשות, החוקרים לקחו דגימות מ-12 כלי איפור ואז ניתחו כל אחד מהם תחת מיקרוסקופ. לאחר מכן הם צילמו תמונות של כל דגימה. הממצאים שהתקבלו מציגים את התוצאות המזוויעות, הכוללות מבחנה של מברשת צללית מוגדלת לחלוטין, כשעליה עובש כחול ויורוק מטושטש. בינתיים, דגימת ספוגית המייק-אפ היתה מרופדת בחיידקים אדומים. 

בסך הכל, מדענים גילו שהדגימות מכילות 4,364 מושבות של שמרים וחיידקים, בעוד ש-11 מהמברשות היו מטונפות יותר ממושב אסלה ממוצע. המזוהמות ביותר היו מברשת הצלליות עם 928 מושבות חיידקים משולבות, מברשת הסומק עם 697.5 מושבות חיידקים משולבות ומברשת הליפ-גלוס, עם 625 מושבות חיידקים משולבות.

מברשת סומק מזוהמת (צילום: צילום מסך טיקטוק)
מברשת סומק מזוהמת (צילום: צילום מסך טיקטוק)

יחד עם היותן לא נעימות מבחינה אסטתית, חממות החיידקים המאולתרות הללו עלולות להפיץ זיהום. "גם לאחר שאדם ישתמש במברשת איפור בפעם הראשונה, היא כבר תיצור מושבות של חיידקים", הזהיר עלאם. "בשימוש יומיומי, המברשות יתחילו אוטומטית לאסוף לכלוך, מזהמים, שמן ותאי עור מתים. ולכן מברשות איפור משמשות כר גידול לחיידקים שעלולים להוביל להתפרצויות וגירויים בעור".

הוא המשיך: "אם מברשת מזוהמת באה במגע עם העין, הדבר עלול לגרום לזיהומים או לתגובות אלרגיות". למרבה המזל, ניתן להימנע מכך על ידי שגרת ניקיון שבועית, לטענתו של הרופא.

ספוגית מייקאפ מלאה חיידקים (צילום: צילום מסך טיקטוק)
ספוגית מייקאפ מלאה חיידקים (צילום: צילום מסך טיקטוק)

"כדי לנקות את הכלים כראוי, אנו מציעים להקציף את המברשות בתכשיר ניקוי מתאים לעור, לעסות היטב את כל הזיפים בכף היד, לשטוף במים פושרים ולאחר מכן "לסחוט" את המברשות כדי להסיר עודפי לחות", אמר. "ככל שתנקו יותר את המברשות שלכם, כך פחות לכלוך יחדור לעורנו מהזיפים. אז אל תפסיקו לנקות אותן באופן קבוע".