שרידים טבועים מספינת מלחמה של הצי המלכותי הבריטי, נראו לראשונה מזה למעלה מ-100 שנה, לאחר שצוללנים איתרו את הריסותה ממלחמת העולם הראשונה. HMS ג'ייסון, הספינה הטרופה, פגעה במוקש ימי מול האי הסקוטי "קול" בשנת 1917. בעקבות הטביעה, נהרגו 25 גברים שהיו על הסיפון.

בשנת 2011, כאשר סריקות בקרקעית הים לא מצאו ממנה זכר במקום בו היתה אמורה להימצא, היא נמחקה מהרישומים. כעת, לאחר חמש שנים של מחקר, נמצאו שרידיה. מנהל הפרויקט, קווין הית', סיפר: "זו היתה תעלומה. החלטתי לקחת את הפרויקט הזה על עצמי ולמצוא את הספינה". הוא השתמש בסונאר סריקה צדדית המיועד לחיפושים בקרקעית הים, והיא התגלתה במרחק של 600 מטרים בלבד מהמקום בו היתה אמורה להיות".

מאוחר יותר ב-12 באפריל, אושרה זהותה של הספינה על ידי צוות הצלילה. סגן ג'ו סמית' מהצי המלכותי, שהיה חלק מהקבוצה, אמר כי מדובר בתגלית "מרגשת להפליא". ההתרגשות התמתנה די במהירות, בגלל העובדה ש"מדובר בקבר מלחמה. 25 גברים מתו כאן", אמר. "זה מדהים לחשוב שאף אחד לא ראה את הספינה מאז שנעלמה לפני כ-105 שנים. המשפחות של הנעדרים לא ידעו מה עלה בגורלה, ועכשיו הם יודעים היכן היא נמצאת וזו מעין סגירת מעגל בשבילם". כעת, ההריסות שוכנות בעומק של 93 מטרים מתחת לפני המים. בין המאפיינים המזהים של הספינה, אותר המדחף המיוחד, שני תותחים וכלי אוכל.

כעת ינקטו צעדים כדי להבטיח ש-HMS ג'ייסון, תוכר כקבר מלחמה רשמי, ויתאפשר לצוללנים לבקר בה אך לא לגעת בהריסות. סגן סמית' אמר: "קברי מלחמה נשכחים לעתים קרובות, מכיוון שקשה לאנשים לזכור את מה שהם לא יכולים לראות. בשדות קרב ובתי קברות יבשתיים, כל אחד יכול לבקר. אבל רק מעטים מאתנו יכולים לבקר בספינה טרופה. אז ככל שנוכל להראות ולהסביר מה קרה למלחים שהיו עליה, כך ייטב. חשוב לוודא שמי ששירת - לא יישכח".

הספינה נבנתה כסירת תותחים בשנת 1982, אך הוסבה מאוחר יותר לשולת מוקשים עד 1909. היא המשיכה בתפקידיה לאורך מלחמת העולם הראשונה. למרבה הצער, היא טבעה תוך קצת יותר מחמש דקות - זמן שהספיק לכמעט 80 ניצולים להימלט. סטיב מורטימר שהוביל את קבוצת הצלילה, אמר: "זו היתה זכות לסייע בזיהוי שרידי כלי השיט. 25 משפחות יכולות כעת להתנחם בכך שמיקום הספינה של קרוביהם, ידוע".