ג'ים פיטון בן ה-66, יליד בריטניה וגיאולוג במקצועו, נעצר בעיראק לאחר שהואשם בהברחת "ממצאים עתיקים". הוא הופיע ביום ראשון בבית המשפט בבגדד, אך הדיון בעניינו נדחה ליום ראשון הבא (ה-22 במאי), כדי לאפשר לעורך דינו להגיש ראיות שיוכיחו שהוא חף מפשע.

ורה הובאוס: "על האיש עשוי להיגזר עונש מוות. אני קורא לשר לעשות כל שביכולתו כדי לעצור את הסיוט הזה" (צילום: טיקטוק)

חתנו של פיטון, סאם בן ה-27, סיפר כי המשפחה מקווה שבית המשפט יתייחס לבן ה-66 בהגינות. "היינו אופטימיים, אך אנחנו מתאכזבים שוב ושוב לאורך התהליך הזה. אך כרגע ניתנה לג'ים ההזדמנות להגן על עצמו, ואנו מקווים שיתייחסו אליו ברצינות", אמר סאם.

בדיון המוקדם שנערך ביום ראשון, פיטון טען בפני השופטים כי לא היתה לו כוונה לבצע פשע כשאסף את 12 האבנים. לדבריו, הוא לא חשד שהפריטים הם שברים עתיקים. מדובר ברסיסים של כלי חרס שמצא בדרום-מזרח עיראק, והוא אמר לשוםט במעמד הדיון: "לא הכרתי את החוקים העיראקים, שאוסרים על לקיחת שברים".

בהתחשב במקצועו, בית המשפט הבין כי פיטון נהג לאסוף ממצאים מסוג זה, כתחביב בלבד, ולא כדי לסחור בהם. בתגובה לטענותיו של המואשם, ענה לו השופט ג'אבר עבד אל-ג'ביר: "המקומות הללו, בשמם ובהגדרתם, הם אתרים עתיקים. לא צריך לציין את האיסור". 

בן ה-66 עלול לעמוד בפני עונש מוות על מעשיו, אותם משפטנים סבורים שעונש כזה, אינו סביר כלל. המקרה זכה לעניין רב בבריטניה, והועלה בפני בית הנבחרים על ידי חבר הפרלמנט, ורה הובאוס. הוא אמר: "על האיש עשוי להיגזר עונש מוות. אני קורא לשר לעשות כל שביכולתו כדי לעצור את הסיוט הזה, לפני שהוא יהפוך לטרגדיה". 

פיטון מתגורר כיום במלזיה, יחד עם אשתו ושני ילדיו. משפחתו הקימה עצומה לשחרורו, ואספה עד לרגע זה כ-273,550 חתימות. ניתן את העצומה ניתן למצוא כאן.