חוקרי מערות סיניים, נדהמו לאחר שגילו בולען עצום בגודל של כ-200 מטרים, שהכיל יער בתחתית, "ואולי בעלי חיים אחרים, כמו עולם אבוד". הבור הוא אחד מ-30 בולענים מוכרים לרשויות, הממוקמים במחוז לי, באזור האוטונומי גואנגשי ג'ואנג שבדרום סין.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

"לא אתפלא אם אגלה שיש מינים נסתרים שנמצאים במערות האלו, שמעולם לא דווח עליהם או תוארו על ידי המדע עד עכשיו", אמר צ'ן ליקסין, שהוביל את צוות משלחת המערות של גואנגשי שגילו את התהום.

הצוות גילה את המכתש הרחב ביום שישי. הם ירדו כ-100 מטרים לעומק הבולען למשך מספר שעות, ולאחר מכן חזרו בשלום אל פני השטח באותו ערב. לדברי ג'אנג יואנהאי, מהנדס בכיר מהמכון לגיאולוגיה קארסט של סין הגיאולוגית, הבולען ה"עצום", נמדד באורך של למעלה מ-305 מטר, ברוחב 131 מטר ובעומק של 200 מטר.

אם כל זה לא מעורר יראת כבוד, הבולען מכיל שלוש מערות פנימיות שעל פי הדיווחים, נוצרו על ידי שחיקה כשצץ לראשונה. המאפיין המרשים ביותר הוא "יער שמור היטב" בתחתית הבור, שנראה כמו ביתם של עצים פרהיסטוריים בגובה של למעלה מ-40 מטר. אולי העצים הם אינם הפרטים היחידים שחיים בתהום. ג'ורג' ווניף מנכ"ל מכון המחקר הלאומי למערות בארה"ב, שלא היה קשור למשלחת, אמר כי בולענים מסוג זה יכולים לספק נווה מדבר אמיתי לכל החיים.

בולענים עצומים הידועים גם כדולינים או בורות ענק, נגרמים על פי הדיווחים, על ידי מספר מערות באזורים קארסטים. באזורים מסוג זה, הסלעים מתמוססים על ידי מי תהום. הם נמצאים בעיקר בסין, מקסיקו ופפואה גינאה החדשה. "בגלל הבדלים מקומיים בגיאולוגיה, אקלים וגורמים אחרים, האופן שבו הקארסט מופיע על פני השטח, יכול להיות שונה באופן דרמטי", אמר ווני. הוא הוסיף: "במקומות אחרים בעולם, בולענים עשויים להיות די מאופקים, ובקוטר של מטר או שניים בלבד".