טבעת חותם מזהב, בת יותר מ-3,000 שנה, נגנבה ממוזיאון באי האגאי במלחמת העולם השניה. התכשיט חצה את האוקיינוס האטלנטי, נרכש על ידי מדען הונגרי זוכה פרס נובל, ומשם המשיך למוזיאון בשוודיה, שדאג להחזיר את הטבעת כל הדרך - ליוון.

 הוחזרה למוזיאון לאחר שנגנבה לפני עשרות שנים (צילום: רויטרס)
הוחזרה למוזיאון לאחר שנגנבה לפני עשרות שנים (צילום: רויטרס)

זאת לאחר שהרשויות ביוון ביקשו להחזיר יצירות שנבזזו מהמדינה עתירת העתיקות, למרות שמאמצים קודמים של שוודיה להחזיר את התכשיט, נכשלו ככל הנראה בגלל בירוקרטיות. משרד התרבות היווני אמר ביום שישי האחרון כי יצירת הזהב מהתקופה המיקנית מרודוס, מעוטרת בשני ספינקסים, הוחזרה על ידי גורמים שוודים שהעניקו סיוע מלא באיתור החפץ והחזרתו.

מומחים אישרו את מקוריותו של החותם, והוא הועבר ליוונים על ידי וידאר הלגסן, מנכ"ל קרן נובל, שהטבעת הועברה אליו יחד עם פריטים היסטוריים נוספים, מהביופיזיקאי ההונגרי. הקרן המעניקה פרסים על הישגים יוצאי דופן במספר תחומים, העניקה את התכשיט למוזיאון העתיקות של הים התיכון והמזרח הקרוב בשטוקהולם.

שרת התרבות של יוון, לינה מנדוני, הודתה לקרן נובל ולממשלת שוודיה על שדאגו להשיב את הפריט יקר הערך. היא אמרה: "הדבר מעיד על המאמצים של המדינות להילחם בסחר בלתי חוקי בפרטי תרבות". הטבעת, שהייתה סמל סטטוס עבור אציל מקומי באלף ה-3 לפני הספירה, התגלתה בשנת 1927 על ידי ארכיאולוגים איטלקיים בקבר מיקני ליד העיר העתיקה "יאליסוס" ברודוס. האי הדרום מזרחי היה שייך לאיטליה עד שהתאגד ביוון לאחר מלחמת העולם השנייה. 

ממשרד התרבות נמסר כי הטבעת נגנבה ממוזיאון ברודוס במהלך המלחמה, יחד עם עוד מאות תכשיטים ומטבעות שנותרו חסרים, והגיעה לארה"ב. היא נרכשה שם במהלך שנות ה-50 או ה-60 על ידי גיאורג פון בקסי, ביופיזיקאי ואספן אומנות שהאוסף שלו נתרם לקרן נובל לאחר מותו ב-1972, ומשם הופץ למספר מוזיאונים. בקרן הנובל הבחינו מיד בתכשיט, ולא היה להם ספק לאן הוא שייך. "לחפץ הזה יש ערך תרבותי-היסטורי גדול מאוד עבור יוון. הטבעת תוצג כעת שוב במוזיאון ברודוס", אמר הלגסן.