חוקרים בבריטניה, גילו כי לוח שיש יווני ועתיק הוא בן 2,000 שנה. האבן אותרה בין פריטים רבים שנאספו על ידי המוזיאון הלאומי של סקוטלנד במשך יותר מ-130 שנה, ולא נבדקו כראוי.

"זו אחת משלוש כתובות אתונאיות עתיקות שאותרו באדינוברו שבסקוטלנד. הממצא בהחלט הצליח לרגש אותנו", אמר פיטר לידל, חוקר מאוניברסיטת מנצ'סטר. לידל וחוקרים נוספים, פרסמו את התרגום של הכתובות שעל הלוח ב-31 במאי.

הם התייחסו למילים כאל "ספר כיתתי" תמציתי, המפרט את שמותיהם של גברים צעירים שסיימו את הכשרתם האזרחת והצבאית שנמשכה כשנה. החוקרים ציינו 31 שמות, חלקם הם כינויים כמו תיאוגס, לתיאוגנס ודיוניסאס. "השימוש בשמות המקוצרים היה יוצא דופן", אמרו החוקרים, והדבר ככל הנראה, מצביע על כך שלכותבים היתה תחושת אחווה. 

הם מאמינים ש-31 השמות הם חלק מקבוצה שמנתה כ-100 גברים. בסוף הלוח, המילים תורגמו ל"של הקיסר". לאור התקופה בה נכתבו המילים, הסבירות היא שהכותבים התייחסו לקיסר קלאודיוס, השליט הרביעי של האימפריה הרומית העתיקה, משנת 41 עד 54 לספירה. 

לידל הסביר שחשיפת כתובות אתונאיות קדומות, הן לא דבר שקורה לעתים קרובות. תחילה, הניחו כי מדובר בעותק של כתובת שאותרה בעבר והוצגה באוקספורד שבאנגליה. "כאשר הסתכלנו קצת יותר מקרוב על הכתובת הזו, גילינו שזה למעשה מסמך שטרם ראינו. שונה לגמרי מכל מה שנתקלנו בו קודם לכן", אמר לידל.

עוד הוסיף החוקר, כי לוח השיש ועוד סוגים אחרים של פריטים מהמוזיאון, הם כולם חלקים מהפאזל של ההיסטוריה העתיקה. "אין לנו תיאורים אובייקטיביים על ההיסטוריה. כל שעלינו לעשות הוא לחבר את השברים והשרידים הקיימים, וכך נדע את העבר".