המערכת האקולוגית התת-ימית, נמצאה לגמרי במקרה קילומטרים ספורים ממדף הקרח רוס, כשחוקרים מאוניברסיטה בניו זילנד יצאו לחקור את אחד מהנהרות הרבים ששכנו מתחת ליבשת העצומה אנטארקטיקה, וקדחו 500 מטרים מתחת לפני קרח.

כשהם צפו במצלמות התת-ימיות, המים התעוררו לחיים כשכתמים קטנים ולבנים התרוצצו פתאום לנגד עיניהם. בתחילה, המדענים מאוניברסיטת ויקטוריה של וולינגטון, היו בטוחים שמשהו בציוד שלהם אינו תקין, אבל בין רגע הם הבינו שהם צופים בשחייה של פרוקי רגליים, יצורים הדומים לשריפס.

"לרגע חשבנו שמשהו לא בסדר במצלמה. אבל כשהפוקוס השתפר, הבחנו בנחיל של בעלי חיים בגודל של כ-5 מ"מ", גילה פרופ' קרייג סטיבנס, אוקייאנוגרף פיזיקלי מהמכון הלאומי לחקר מים ואטמוספירה (NIWA). "עשינו ניסויים בחלקים אחרים של מדף הקרח וחשבנו שיש לנו שליטה על הדברים, אך הפעם ההפתעה הייתה גדולה". זו הייתה הפעם הראשונה שניתן היה לחקור את הסביבה הספציפית הזו, בגלל הקושי לגשת לאזור. "להתבונן ולדגום את הנהר הזה, היה כמו להיות הראשון שנכנס לעולם נסתר", הוסיף פרופ' סטיבנס.

ההשערות שעלו בעקבות הגילוי, הן שיכולה להיות רשת עצומה של אגמים ונהרות מתחת לאנטרקטיקה, והמחקר עשוי לגלות יותר פרטים על עולם נסתר זה.