פוליטיקאים חיים יותר בהשוואה לשאר האוכלוסייה. כך עולה מממצאי המחקר המקיף ביותר שנערך עד כה בתחום.

המחקר, שפורסם לאחרונה בכתב העת European Journal of Epidemiology, ביקש למדוד את אי־השוויון הבריאותי בדיעבד על פני תקופות זמן ארוכות, על ידי השוואת התמותה של פוליטיקאים לזו של האוכלוסיות שהם מייצגים. לשם כך, החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד באנגליה ומלבורן באוסטרליה אספו מידע על כ־57 אלף פוליטיקאים מאוסטרליה, אוסטריה, קנדה, צרפת, גרמניה, איטליה, הולנד, ניו זילנד, שווייץ, בריטניה וארה"ב בשנים 1954־2014.

אי־שוויון גדול לטובת פוליטיקאים בכל מדינה (צילום: אינג'אימג')
אי־שוויון גדול לטובת פוליטיקאים בכל מדינה (צילום: אינג'אימג')

הממצאים חשפו כי בכל המדינות היו לפוליטיקאים רמות תמותה נמוכות יותר בהשוואה לאוכלוסיות הכלליות, כאשר פערים אלו התרחבו במידה ניכרת במהלך המחצית השנייה של המאה ה־20. "התוצאות שלנו מראות אי־שוויון גדול לטובת פוליטיקאים בכל מדינה", אמרו החוקרים, שמצאו כי בממוצע לפוליטיקאים יש כיום תוחלת חיים ממוצעת הארוכה בארבע וחצי שנים מבני האוכלוסיות שהם מייצגים.

צוות המחקר הסביר כי ייתכן שהפערים נובעים מכך שפוליטיקאים מרוויחים בדרך כלל משכורות גבוהות בהרבה משאר האוכלוסייה, מה שעשוי להשפיע על זמינות של טיפולים משופרים למצבים רפואיים. כמו כן, ייתכן שגם לאספקטים של אורח חיים כמו עישון ודיאטה יש כאן תפקיד. שכן, ככל שהסכנות הבריאותיות של עישון הפכו ידועות, ייתכן שפוליטיקאים נאלצו להוות דוגמה בריאותית טובה ונמנעו מההרגל, לפחות בפומבי.

הפערים נובעים מכך שפוליטיקאים מרוויחים בדרך כלל משכורות גבוהות בהרבה (צילום: אינג'אימג')
הפערים נובעים מכך שפוליטיקאים מרוויחים בדרך כלל משכורות גבוהות בהרבה (צילום: אינג'אימג')