אוצרי אמנות בגלריות הלאומיות של סקוטלנד, מצאו דיוקן עצמי של האמן ההולנדי המפורסם וינסנט וילם ואן גוך, שהיה חבוי במשך מאות שנים.

"רגעים כאלה הם נדירים להפליא", אמרה פרופ' פרנסס פאול, אוצרת בכירה לאמנות צרפתית בגלריות הלאומיות של סקוטלנד. הדיוקן העצמי מציג את ואן גוך, שכידוע חתך לעצמו את האוזן השמאלית בשנת 1888, בכובע כשאוזנו עדיין שלמה - רמז לכך שככל הנראה האמנות נוצרה לפני שחתך אותה.

הדיוקן נמצא תוך כדי בדיקת רנטגן של היצירה "ראש אשת האיכר" של ואן גוך לתערוכת הקיץ של גלריית אדינבורו תחת הכותרת "טעם לאימפרסיוניזם". הציור היה מודבק על גב היצירה, מכוסה בשכבות עבות של קרטון ודבק. האמן היה ידוע באופיו החסכני, שכן הוא היה מצייר משני צידיו של הקנבס.

האפשרות להפריד בין דיוקנו של האמן לבין היצירה שלו, עדיין נתונה לשיקולים רבים. מומחים בטוחים שאפשר לעשות זאת אך הדבר ייקח זמן ודורש סבלנות רבה כדי להימנע מלהרוס את הציור שבגב הקנבס. הגלריות הלאומיות מתכננות לשמור את הדיוקן ברשותן שכן פרופ' פאול טענה כי "זוהי מתנה מדהימה עבור סקוטלנד, כזו שלנצח תהיה בשימור של הגלריות". היא אמרה שהדיוקן יוצג בתערוכת הקיץ שתתקיים בין ה-30 ביולי ל-2 בנובמבר 2022.