אנשי החברה להגנת הטבע תיעדו בימים האחרונים חצבים במקומות שונים בארץ – בירושלים, תל אביב, בשומרון ועוד, ואולי, התמונות האלו יקררו אתכם מעט.

לדברי אבנר רינות, סוקר ביחידת סקרי טבע עירוניים של החברה להגנת הטבע, עמודי הפריחה של החצב עולים לרוב בסוף חודש אוגוסט ובמהלך ספטמבר, והפריחה נמשכת לעיתים עד סוף חודש אוקטובר. "לעיתים ניתן לראות פריחה מוקדמת מהרגיל כבר בעיצומו של הקיץ בחודש יולי. לרוב פרטים מקדימים נמצאים  ליד מקור מים קבוע כדוגמת צינור השקייה, נחל, מעיין וכדומה", הוא אומר.

חצב פורח בתחנה לחקר הציפורים (צילום: רותם בר, החברה להגנת הטבע)
חצב פורח בתחנה לחקר הציפורים (צילום: רותם בר, החברה להגנת הטבע)

רינות מסביר כי לחצב המצוי בצל שאוגר אנרגיה (סוכרים) במהלך החורף באמצעות פוטוסינתיזה, והוא שמאפשר לו לפרוח בתקופה בה כמעט אף צמח אחר לא פורח - בסוף הקיץ ובתחילת הסתיו. "שמו של החצב נגזר מיכולתו לחצוב בסלע והבצל הוא אחד הגדולים מבין צמחי הבר בישראל. כמו בצלים אחרים, הוא מלא בחומרים צורבים שמגנים עליו ולכן, מעט מאוד חיות בר מסוגלות לאכול אותו ואת העלים שלו".

חצב בבית הספר שקמים (צילום: רותם בר, החברה להגנת הטבע)
חצב בבית הספר שקמים (צילום: רותם בר, החברה להגנת הטבע)

בחברה להגנת הטבע מוסיפים כי אחד הדברים המיוחדים בחצב הוא עמוד התפרחת, שאחרי כמה שנים וכמויות גשם מתאימות, יכול להגיע לגובה של מטר וחצי ואפילו מעבר לכך. "הפרחים נפתחים לפנות ערב והחצב מתמחה בהאבקת לילה ע"י רפרפים ובבוקר ע"י מיני דבורים וצרעות שנמשכות לצוף המתוק שלו. גם ציפורים אוהבות את הצוף הזה", הוסיף רינות.