חברת ביו-טכנולוגיה אמריקאית הודיעה כי היא מנסה להחזיר לחיים את הזאב הטסמני, טורף שנכחד לפני קרוב ל-90 שנה, וזאת בנוסף לפרויקט של השבת הממותה הצמרית.

הזאב הטסמני, שמוכר גם בשם טיגריס טסמני, היה חיית כיס טורפת בעלת דמיון לכלב שהגיעה לאורך של כ-1.80 מטרים עם פסים שחורים על גופה. הזאבים הראשונים חיו לפני כשני מיליון שנה, אולם נכחדו מרוב היבשת האוסטרלית ומפפואה גינאה החדשה כאלפיים שנה לפני הגעת האדם הלבן.

גדול באופן מפתיע: כך שוכפלו עצמות לווייתנים לטובת תצוגה במוזיאון

החיות המשיכו לחיות בטסמניה, אולם ציד חקלאים והממשלה המקומית בניסיון להגן על עדרי הכבשים הוביל לכך שהיונקים נכחדו בהדרגה עד שהאחרון שבהם מת בגן החיות בשנת 1936.  

חברת קולוסל ביו-סיינס מדאלאס הודיעה היום כי היא תנסה להחזיר את הזאב הטסמני לחיים בעשור הקרוב באמצעות הנדוס גנטי של תאים של קרובי המשפחה שחיים כיום של הזאב, כדוגמת טורף הכיס הקטן דונרט, עם הדנ"א של הטורף ההיסטורי.

את הדנ"א שחזר אנדרו פאסק, פרופ' לביולוגיה בתחום האבולוציה מאוניברסיטת מלבורן, שהקים מעבדה מתקדמת עבור הפרויקט. "זו כמו המפלצת של לוך נס שלנו", אמר פאסק, שהסביר כי השבת הזאב הטסמני תסייע לשקם את המערכת האקולוגית.

זאב טסמני (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
זאב טסמני (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

הפרויקט של השבת הזאב הטסמני מצטרף לפרויקט שאפתני נוסף של חברת קולוסל להחזרתו של יצור מוכר מהעבר - הממותה הצמרית, וזאת באמצעות הנדוס של חומרים גנטיים מפילים אסייתיים עם דנ"א קפוא של הממותה. בחברה הביעו תקווה כי תהליכי ההנדוס הגנטי שהיא מבצעת יוכלו לשמש בעתיד גם להנדוס בקרב בני אדם.

לאחרונה, גייסה חברת קולוסל סכום של 75 מיליון דולר נוספים ממשקיעים בעמק הסיליקון ובעולם הבידור, כולל מהשחקן כריס המסוורת', כוכב סרטי "ת'ור". "להיכחדותו של הזאב הטסמני הייתה השפעה הרסנית על המערכת האקולוגית שלנו ואנחנו נלהבים לתמוך במאמצי השימור המהפכניים שעושים ד"ר פאסק וכל הצוות בקולוסל", מסר המסוורת'.