בשנים האחרונות כולנו חיים בתוך בועת לחץ שמשפיעה על חיי היום יום, מיוקר המחייה ועד נגיף הקורונה. כתוצאה מכך, יותר מ-20 אחוזים משיעור האוכלוסיה הבוגרת בישראל מעשנים. אבל אם אתם נמנים בין האחוז שלא מעשן, אבל אתם נמצאים רוב הזמן בסביבתם של מעשנים - אתם בסיכון ממשי לחלות במחלות קשות - לא פחות מאדם מעשן.

שאלנו את פרופ' רפי קרסו עד כמה עישון פסיבי מסוכן לנו, וזה מה שהיה לו להגיד: "עישון פסיבי נקרא גם 'עישון כפוי' או 'עישון סביבתי'. הוא נגרם על ידי כך שאנשים שלא מעשנים שואפים עשן מסיגריות של אלה שנמצאו בסביבתם. נמצא שאפילו עד מרחק של שמונה עד תשעה מטרים מאנשים שמעשנים, אם אתם מריחים את העשן או שהוא נושב לכיוון שלכם, אתם יכולים לשאוף חלקיקים מאותו עשן", הסביר פרופ' קרסו.

העישון הורג אותנו גם אם אנחנו לא מעשנים (צילום: אינג אימג')
העישון הורג אותנו גם אם אנחנו לא מעשנים (צילום: אינג אימג')

הוא הסביר: "עשן הסיגריות מכיל כ-7,000 חומרים כימיים שלפחות 70 מהם זוהו כמסרטנים. עישון הורג 30 עד 40 אחוז מהמעשנים. לפי ההערכה, בין שישה לשבעה מיליון איש מתים בשנה כתוצאה מעישון אקטיבי, ויותר מ-650 אלף מתים בשנה מעישון פסיבי שכולל שאיפת עשן לא רק מסיגריות אלא גם מנרגילות, סיגריות אלקטרוניות, חשיש ועוד".

"עישון פסיבי גורם לאותן מחלות שנגרמות מעישון אקטיבי, אך במידה מועטה יותר, כשבניהן טרשת עורקים, מחלות לב וכלי דם, מחלות נשימה, סרטן הריאה ומחלות גידוליות סרטניות. למעשה הוא גורם סיכון לסרטן השד, הלבלב, והמוח, סרטן שלפוחית השתן ובנוסף גם להפרעות בזרימת הדם לאיברים שונים. עוד הוא גורם לפגיעה קוגניטיבית ומגביר סיכון לדיכאון, לאלרגיות ואפילו לסוכרת מסוג 2".

סיגריה, עישון, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)
סיגריה, עישון, אילוסטרציה (צילום: istockphoto)

פרופ' קרסו סיכם: "בטווח הקצר, עישון פסיבי יכול לגרום לאי נוחות, כאבי ראש, צריבה בעיניים, בחילות וסחרחורות, שיעול והפרעות נשימה". אם יש באפשרותכם להימנע ולשהות כמה שיותר רחוק מהאדם המעשן, עשו זאת. שמרו על הבריאות שלכם.