מי שביקר בשנים האחרונות במוזיאון לתולדות הטבע בז'נבה, שוויץ, הספיק להתפעל גם מהחיה המוזרה הזו. יאנוס, הקרוי על שמו של האל הרומי בעל שני הראשים, הוא צב יווני דו-ראשי אהוב במיוחד במוזיאון, אשר חגג אתמול (שבת) את יום הולדתו ה-25.

בנוסף לשני ראשיו יש לו גם שני לבבות, שתי זוגות ריאות ושתי אישיויות נפרדות. כפי שניתן לדמיין, הוא לא היה שורד זמן רב בטבע, מכיוון שהוא לא יכול להחזיר את ראשיו לתוך השריון כדי לחפש מחסה מפני טורפים.

יאנוס, צב יווני דו-ראשי על שם האל הרומי בעל שני ראשים, חוגג יום הולדתו ה-25  (צילום: REUTERS/Denis Balibouse)
יאנוס, צב יווני דו-ראשי על שם האל הרומי בעל שני ראשים, חוגג יום הולדתו ה-25 (צילום: REUTERS/Denis Balibouse)

למזלו, במוזיאון לתולדות הטבע של ז'נבה, בו הוא בקע ב-1997, צוות המטפלים במקום, המאמינים שהוא הצב הדו-ראשי העתיק בעולם, יכולים לספק את כל צרכיו - ואל תטעו, הוא אינו צב שמסתפק במועט.

המטפלים מאכילים אותו בסלט אורגני ועושים לו עיסויים ואמבטיות מדי יום בתה ירוק וקמומיל. לצורך פעילות גופנית הוא יוצא לטיולים רגילים, לפעמים עם מוזיקה, ורוכב על סקייטבורד שנוצר בדיוק בשבילו.

יאנוס, צב יווני דו-ראשי על שם האל הרומי בעל שני ראשים חוגג יום הולדתו ה-25  (צילום: REUTERS/Denis Balibouse)
יאנוס, צב יווני דו-ראשי על שם האל הרומי בעל שני ראשים חוגג יום הולדתו ה-25 (צילום: REUTERS/Denis Balibouse)

אך חייו של הצב לא ורודים כמתואר. הוא נמצא במעקב מתמיד למקרה שיתהפך, פעולה שעלולה להיות קטלנית, ושרד ניתוח של אבנים בשלפוחית ​​השתן בשנת 2020. ראשיו זקוקים לטיפול תקופתי עם וזלין כדי למנוע מהם לכאוב מרוב שהם מתחככים יחד.

עוד דבר המקשה על חייו של הצב הם שתי האישיויות הנפרדות שלו. הן  מייצרות מצבי רוח וטעמים שונים שיכולים להוביל מדי פעם לקונפליקט, למשל באיזה כיוון ללכת. לפי דברי המטפלים במוזיאון, "הראש הימני יותר סקרן, ער יותר, ויש לו אישיות הרבה יותר חזקה. הראש השמאלי יותר פסיבי ואוהב לאכול".