ד"ר יותם שקדי, מ"מ מנהל יחידת ניתוחי ראש-צוואר ברמב"ם, חזר לאחרונה מאדיס אבבה, שבאתיופיה, שם ביצע משימה לא פשוטה. במשך מספר ימים הוא ניתח מטופלים מקומיים הסובלים מגידולים סרטניים בחלל הפה. את המשימה שלרוב מבצעים מספר רופאים ממגוון תחומים שונים, ביצע ד"ר שקדי בעצמו, כשהוא נעזר בצוות הרפואי המקומי בבית החולים "סנט פיטר'ס" - הכל מתוך שליחות שמטרתה להעביר ידע ומיומנות לצוותים הרפואיים האתיופיים ולסייע לאוכלוסייה המקומית. 

"גידולי ראש-צוואר עלולים להיות אתגר כירורגי לא פשוט", מסביר ד"ר שקדי את המורכבות, "לרוב צוות המנתחים יגיע מרקע רפואי מגוון, על מנת לשלב סוגי מומחיות שונים לתוצאה מיטבית. במקרה הזה, הגעתי לשם כדי ללמד את הקולגות באתיופיה ולהעביר מהניסיון שצברנו ברמב"ם בטיפול במקרים כאלה. זו חוויה לא רגילה לעמוד באתגר כזה בלי המעטפת שאנחנו רגילים לה, אבל המשימה בוצעה בהצלחה".

 ד''ר יותם שקדי בשליחות רפואית באתיופיה (צילום: הקריה הרפואית רמב''ם)
ד''ר יותם שקדי בשליחות רפואית באתיופיה (צילום: הקריה הרפואית רמב''ם)

במהלך שהותו בבית החולים "סנט פיטר'ס", ביצע ד"ר שקדי מספר ניתוחים בחולים שונים הסובלים מגידולי ראש-צוואר, תחום שמיומנויות הטיפול בו באתיופיה אינו מפותח דייו. מורכבות המקרים אפשרה לו לבצע מספר ניתוחים מוגבל, כאשר הכוונה היא לחזור בהמשך אל אדיס אבבה ולסייע למטופלים רבים נוספים. מלבד הטיפול בחולים, משמשים הניתוחים גם חוויה לימודית עבור הצוות הרפואי המקומי, כאשר השאיפה היא לבסס שיתוף פעולה עתידי קבוע בין בית החולים האתיופי לקריה הרפואית רמב"ם. 

"הרפואה הישראלית והרפואה האתיופית נמצאות במקומות שונים לחלוטין והפער ניכר", ציין ד"ר שקדי וסיכם את החוויה, "קשה שלא להשוות בין הסיטואציות ולהכיר בכמה שאנחנו ברי מזל עם מה שיש לנו בארץ. הרבה מהדברים שאנחנו לוקחים כמובנים מאליהם, הם חלומות ושאיפות עבור לא מעט תרבויות. לקראת השנה החדשה, זו באמת הזדמנות להיות חלק משינוי שאנחנו יכולים ויש לנו את הזכות להוביל במקומות שזקוקים לזה. זה מהלך שמאוד מרגש להיות חלק ממנו".