טרנד חדש החל לרוץ ברשת והגיע על למנהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA. מדובר באתגר וידאו של המדיה החברתית TikTok, בו אנשים מרחבי העולם תיעדו את עצמם מבשלים עוף בתרופה נגד שיעול.

הרשת החברתית הסירה חלק מהסרטונים בהם נראו המשתמשים מטגנים עוף במחבת תוך שהם שופכים לתוכו NQuil, סירופ נגד שיעול. TikTok הוסיפה אזהרה בכמה מהקליפים הללו: "השתתפות באתגר זה עלולה לגרום לך או לאחרים להיפגע". חיפוש אחר שם האתגר "NyQuil chicken", הפנה את הגולשים להערה "אנא קבלו החלטות מושכלות".

המוצר מיועד לטיפול בתסמינים של הצטננות ושפע (צילום: אינג'אימג')
המוצר מיועד לטיפול בתסמינים של הצטננות ושפע (צילום: אינג'אימג')

מה-FDA נמסר כי שאיפת אדים של NQuil אחרי הרתחתה, עלולה לגרום לנזק בריאותי חמור. Procter & Gamble, חברת האם של התרופה נגד שיעול, הזהירה גם היא מנטילת התרופה מעבר למינון המומלץ. באזהרה נכתב: "בטחון הצרכן הוא בראש סדר העדיפויות שלנו ואנו לא נתמוך בשום שימוש בלתי הולם בתרופה. המוצר מיועד לטיפול בתסמינים של הצטננות ושפעת. יש ליטול אותה רק לפי הוראות הרופא המטפל".

עוד נמסר ממנהל המזון והתרופות האמריקאי, כי אכילת "עוף ברוטב תרופה לשיעול" יכולה לגרום לנזק לשרירים, אי ספיקת כבד, תרדמת ואפילו עיוורון. נטילת יתר של פרצטמול, אחד מהמרכיבים הפעילים בתרופה, עלולה לגרום לתוצרי לוואי רעילים להצטבר בגוף האדם ולפגוע בתפקוד. עוד תופעות שיכולות להיגרם כתוצאה מצריכת יתר הן הקאות, בחילות וכאבים בצדו הימני של הגוף.

יכולה לגרום לנזק לשרירים, אי ספיקת כבד, תרדמת ואפילו עיוורון (צילום: אינג'אימג')
יכולה לגרום לנזק לשרירים, אי ספיקת כבד, תרדמת ואפילו עיוורון (צילום: אינג'אימג')

מרכיבים אחרים הקיימים ב-NQuil, יכולים לגרום לבעיות נוספות כגון שינוי במצב הנפשי, קוצב לב מהיר והרעלה. ג'וש טרביס, רופא לרפואת חירום וטוקסיקולוג רפואי בבתי החולים של אוניברסיטת איווה, הסביר: "כבר יצא לנו להיתקל במטופלים שהגיעו לבית החולים בעקבות אתגרי TikTok קודמים. עלינו להמשיך ולהיות ערניים לטרנדים הללו, כדי שנוכל לידע את הציבור בנוגע לסכנות הכרוכות בהם ולמנוע פגיעות קשות ומוות".