כוכב הלכת צדק, ייראה בבירור בשמיים בליל ה-26 בספטמבר (שני הקרוב) כשהוא יהיה הכי קרוב לכדור הארץ מזה 59 שנים.

הוא יתקרב לטווח של 590,630,429 קילומטרים מכדור הארץ, בהשווואה ל-965,608,331 קילומטרים שמפרידים בין שני כוכבי הלכת. צדק יהיה בולט במיוחד ומרגע שהשמש תשקע במערב, הוא יופיע בשמי המזרח.

צדק, יתקרב לכדור הארץ ביום שני הקרוב (צילום: רויטרס)
צדק, יתקרב לכדור הארץ ביום שני הקרוב (צילום: רויטרס)

האסטרופיזיקאי ממרכז טיסות החלל של נאס"א, אדם קובלסקי, אמר: "הפעם האחרונה שכוכב הלכת צדק היה קרוב כל כך לכדור הארץ, הייתה אי שם ב-1963. כל מי שירצה לראות אותו יצטרך להביט אל האופק המזרחי עם השקיעה בלילות שלפני יום שני הבא וגם ביום שני עצמו ובכמה ערבים לאחר מכן. ברור שתיהנו מנוף יפה יותר באמצעות טלסקופ, אך גם ציוד אופטי פחות מקצועי יכול להספיק".

"חשוב לזכור שגלילאו גליליי צפה בירחים באמצעות אופטיקה מהמאה ה-17", אמר ד"ר קובלסקי. טלסקופ של ארבעה אינצ'ים או יותר אמור לספק את הנוף של כוכב הלכת הגדול. "המראות צפויים להיות מרהיבים לכמה ימים, לפני ואחרי ה-26 בספטמבר", הוסיף הד"ר. 

מערכת השמש, הפעם האחרונה שצדק התקרב לכדור הארץ הייתה לפני 59 שנים (צילום: רויטרס)
מערכת השמש, הפעם האחרונה שצדק התקרב לכדור הארץ הייתה לפני 59 שנים (צילום: רויטרס)

כיצד לצפות בכוכב הלכת צדק?

מאחר שהמרחקים בחלל אסטרונומיים, והעין האנושית זעירה, תנועתם של ארבעת ירחי גליליאו היא העדות המוחשית היחידה שתוכלו לראות ללא עזרתם של טלסקופים משוכללים (ולא בגוגל, בתמונות שצילמו טלסקופים משוכללים). יש לכם משקפת טובה בבית? זכיתם. תוכלו לראות את הירחים איו, אירופה, גנימד וקליסטו – הנקראים "ירחי גליליאו" – מסתובבים סביב צדק בזמן אמת.

יש לכם טלסקופ מקצועי? הרווחתם בענק (צילום: יהודה ויינברג)
יש לכם טלסקופ מקצועי? הרווחתם בענק (צילום: יהודה ויינברג)

יש לכם טלסקופ חובבנים קטן? זכיתם בגדול, ותוכלו לראות גם את "הכתם האדום הגדול": סופה אדירה, בגודל כדור הארץ כולו, שמשתוללת בצדק כבר מאות שנים לפחות. יש לכם טלסקופ מקצועי? הרווחתם בענק. בהגדלה של x60 תוכלו לראות היטב שני פסים כהים על צדק. אלו שתי חגורות העננים הבולטות ביותר של הענק הגזי, המתהדר באטמוספרה ששזורות בה חגורות עננים ססגוניות ומערבולות פסיכדליות.