אחד מכל שמונה זנים של ציפורים בעולם נמצא בסכנת הכחדה, ואוכלוסייה של קרוב למחצית מכלל הזנים הצטמצמה - זוהי התמונה המטרידה העולה מדוח חדש שבחן את מצב בעלי הכנף. "הממצאים מעידים כי הטבע נמצא במצב ירוד", התריעו המחברים. הדוח של ארגון בירד־לייף אינטרנשיונל, שמתפרסם מדי ארבע שנים, הראה כי 49% מתוך 5,412 זני הציפורים ובעלי הכנף ברחבי העולם רשמו צמצום של האוכלוסיות שלהם, וזאת לעומת 40% בדוח הקודם בשנת 2018. 38% מכלל הזנים שמרו על יציבות, ורק בשישה זנים נרשם גידול אוכלוסין. מהנתונים עולה כי 2.9 מיליארד ציפורים נעלמו בצפון אמריקה מאז שנת 1970, בעוד באירופה נעלמו 600 מיליון ציפורים מאז שנת 1980.

בנוסף, 12.8% מכלל הזנים נמצאים בסכנת הכחדה - 1,409 זנים מוגדרים כזנים בסיכון, 423 הם זנים נכחדים ועוד 231 הם זנים נכחדים קריטית, שעלולים להיעלם בתוך זמן קצר. עוד 1,002 זנים נמצאים על סף הפיכה לזנים תחת איום הכחדה. מרבית הזנים שבסכנה נמצאים באינדונזיה (192), ואחריה נמצאות ברזיל (154 זנים) וקולומביה (102). הדוח ציין כי התפשטות חקלאית שבה נעשה שימוש במכונות וחומרים כימיים, יחד עם כריתת עצים, פלישת זנים זרים וניצול יתר של שטחים ששימשו את אוכלוסיות הציפורים, תרמו לאובדן הכמויות האדירות של בעלי הכנף, כאשר שינויי האקלים האיצו את התהליכים.

לדברי מחברי הדוח, בעלי הכנף מהווים מדד לבריאותן של מערכות אקולוגיות, ועל כן הממצאים הנוכחיים מספקים תמונת מצב עגומה לגבי הטבע העולמי בכללותו. "מה שהציפורים אומרות לנו זה שהטבע במצב ירוד, הרבה זנים נמצאים בירידה", אמר ד"ר סטיוארט בוטצ'רט, המדען הראשי של בירד־לייף אינטרנשיונל. "אנחנו צריכים לעצור את הירידה הזו ולהתחיל בשיקום. העתיד שלנו, כמו גם של ציפורי העולם, תלוי בזה".

ד"ר יואב פרלמן, מנהל תחום הצפרות בחברה להגנת הטבע, מסר בעקבות ממצאי הדוח: "הציפורים משמשות לנו כנייר לקמוס על מצב הטבע, בישראל ובעולם. הנתונים העולים מן הדוח צריכים להניע פעולות של שינוי עמוק, לא שטחי, ביחסים שבינינו לבין הטבע".  

"הטבע הוא בן בריתנו ולא האויב שלנו", הוסיף פרלמן. "עלינו לשמור ככל יכולתנו על המערכות הטבעיות ועל המינים המאכלסים אותן, לשקם ולהשיב את מה שאבד. הדוח מעלה תמונה קשה, אך גם מעוררת תקווה - בעזרת פעולות שמירת טבע, נחושות ותכליתיות, ניתן להביא לשינוי הנדרש. יש לזכור, כי אם נדע לשמור על הטבע, נשמור גם על עצמנו".