"זה בסדר להיות חסר תועלת". תושב טוקיו, יפן, בשנות ה-30 לחייו, גובה 71 דולר לשעה כדי ללוות לקוחות ופשוט "להיות שם". לטענתו, אנשים משלמים לו בעבור כך שהוא לא עושה שום דבר.

שוג'י מורימוטו בן ה-38 מטוקיו, הרוויח למעלה מ-284 אלף דולר בארבע השנים האחרונות על כך ש"לא עשה כלום". עם מבנה גוף רזה ומראה ממוצע, הוא מתפאר בכמעט רבע מיליון עוקבים בטוויטר, שם הוא מצא את רוב הלקוחות שלו.

עשה מהלימונים לימונדה, מורימוטו (צילום: רויטרס)
עשה מהלימונים לימונדה, מורימוטו (צילום: רויטרס)

הוא הסביר: "בעיקרון אני משכיר את עצמי. התפקיד שלי הוא להיות איפה שהלקוחות שלי רוצים שאהיה מבלי שאעשה שום דבר מיוחד". רבע מלקוחותיו שוכרים את שירותיו שוב ושוב, כולל אחד שזמין אותו 270 פעמים. הוא הדגים: "היה לי לקוח אחד שביקש שאבוא אתו לפארק רק כדי להתנדנד אתו בנדנדה. אחר ביקש שאנופף לו לשלום אחרי שעלה על הרכבת". היו הצעות נוספות, לדבריו, שהוא דחה, כמו למשל להעביר מקרר בין ערים בקמבודיה, ואינו מקבל כל הצעות בעלות אופי מיני.

בחודש שעבר, מוריטה ישב מול אישה בשם צי'דה, מנתחת נתונים בת 27 לבושה סארי. היא רצתה שהוא בסך הכל ישתה עמה תה ועוגיות וינהל עמה שיחה דלילה. צ'ידה רצתה ללבוש את הסארי בפומבי אך חששה שזה יכול להביך את חבריה, ולכן היא פנתה למורימוטו שילווה אותה. 

נפגש עם צ'ידה בבית קפה, ופשוט ישב שם מבלי לעשות כלום (צילום: רויטרס)
נפגש עם צ'ידה בבית קפה, ופשוט ישב שם מבלי לעשות כלום (צילום: רויטרס)

בן ה-38 סיפר כי הוא מאמין שמצא את ייעוד חייו. הוא עבד בחברת הוצאה לאור וננזף לא פעם על כך שהוא לא עושה דבר. "תהיתי מה יקרה אם 'לא אעשה כלום' כשירות לקוחות", אמר. העסק הנוכחי הוא מקור ההכנסה היחיד של האיש, שבעזרתו הוא מפרנס את אשתו וילדיו. למרות שסירב לחשוף כמה הוא מרוויח, הוא אמר שהוא פוגש לקוח או שניים ביום ושלפני מגפת הקורונה היו שלושה או ארבעה בכל יום.

"אנשים נוטים לחשוב שה'לא לעשות כלום' שלי הוא בעל ערך, כי הנוכחות שלי שימושית עבור אחרים. אנשים לא חייבים להיות שימושיים בשום דרך. מסתבר כשגם שאתה לא עושה כלום, יש מישהו שצריך שתהיה שם בשבילו", סיכם מורימוטו.