צוות מדענים הצליח להחיות נגיף שהיה קפוא במשך 48,500 שנה באדמה הקפואה של סיביר, והזהיר כי זאת עדות לסכנה האפשרית של התפרצות "נגיפי זומבי" בעקבות התחממות כדור הארץ.

צוות המדענים מצרפת, מגרמניה ומרוסיה, בהובלתו של פרופ' ז'אן מישל קלאברי מבית הספר לרפואה של אוניברסיטת אקס מרסיי, "החזירו לחיים" במעבדה את הנגיף שהתגלה בעומק של 16 מטר מתחת לקרקעית של אגם בסאחה־יקוטיה שבמזרח הרחוק הרוסי, וזיהו כי הוא מסוגל להדביק תאים גם אחרי אלפי שנים.

הנגיף התגלה בעומק של 16 מטר מתחת לקרקעית של אגם בסאחה־יקוטיה  (צילום: אינג'אימג')
הנגיף התגלה בעומק של 16 מטר מתחת לקרקעית של אגם בסאחה־יקוטיה (צילום: אינג'אימג')

בסך הכל, המדענים בודדו 13 סוגים של נגיף משבע דגימות של אדמה קפואה סיבירית, וחיפשו רק נגיפים מזן פנדורה וירוס, שמסוגל להדביק אורגניזמים חד־תאיים, כדוגמת אמבות, על מנת למנוע סיכון לבני אדם, אחרי שהנגיפים ישובו לפעילות. בעבר כבר הצליחו קלאברי ואנשי הצוות שלו להחיות נגיפים בני 30 אלף שנה, אולם הוא ציין כי הנגיף הנוכחי הוא העתיק ביותר שהתגלה עד כה. "48,500 שנה - זה שיא עולם עבור נגיף", הצהיר המדען הצרפתי.

הנגיף הנוכחי הוא העתיק ביותר שהתגלה עד כה. אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
הנגיף הנוכחי הוא העתיק ביותר שהתגלה עד כה. אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

לנוכח הממצאים התריעו המדענים כי ייתכן שיש נגיפי זומבי, שקפואים כבר עשרות אלפי שנים ועלולים לתקוף גם בני אדם ובעלי חיים, אם ישתחררו בשל התחממות כדור הארץ. "אם נגיפי ענק עתיקים נותרו מידבקים, אחרי שהיו קפואים כל כך הרבה זמן, כך יהיו גם סוגים אחרים של נגיפים שיכולים לתקוף יונקים", מסרו.