רופא מומחה לענייני מעיים, חשף בחשבון ה-TikTok העסקי שלו פרטים על 10 חפצים שכולנו מחזיקים בבית ויש בהם המון חיידקים. לדבריו, מדובר בחפצים ש-70 אחוז מהאנשים לא מנקים מספיק. "מספיק שתהיו חולים רק פעם אחת כדי שתסבלו כל חייכם מבעיות מעיים כמו תסמונת המעי הרגיז", הזהיר בסרטון שהועלה לרשת החברתית וצבר למעלה מ-1.3 מיליון צפיות.

לדבריו של ד"ר ג'ורדן האוורת', הבית שלכם מכיל אלפי חיידקים כפי שהדגימו חוקרים במחקר שנערך בשנת 2015, בו הם זיהו יותר מ-9,000 מינים שונים של חיידקים ופטריות לאחר שסקרו יותר מ-1,200 בתים. לפי הקליפ של הארוות', אלה הם 10 החפצים הבעייתיים בכל משק בית:

@mrguthealth Number 1… 😳🧫 #guthealthmatters ♬ Spooky, quiet, scary atmosphere piano songs - Skittlegirl Sound

נעליים

הפריט הראשון ממנו הזהיר המומחה היה הנעליים שלנו. הוא המליץ לכולם לחלוץ נעליים לפני שהם נכנסים הביתה - שכן 45% מהנעליים שנבדקו, נושאות עליהן חיידק Clostridioides difficile או C. diff היכולים לגרום לבעיות ומחלות במערכת העיכול ולקוליטיס כיבית. "לא משנה אם הנעליים שלכם חדשות או רק יצאתם איתם לרגע החוצה - תמיד תחלצו אותן בכניסה", אמר.

מיקרוגל

המיקרוגל הביתי הוא המכה הבאה. הרופא קרא לכל המחזיקים במכשיר החשמלי לנקות אותו אחרי כל שימוש - שמא אתם מסתכנים בחשיפת המזון שאתם מחממים לחיידקים כמו E. coli או סלמונלה. שניהם עלולים לגרום למחלות קשות במעיים.

לדבריו של המומחה, עלינו לנקות את המיקרוגל אחרי כל שימוש (צילום: אינג'אימג')
לדבריו של המומחה, עלינו לנקות את המיקרוגל אחרי כל שימוש (צילום: אינג'אימג')

מטליות שיש

האוורת' טען שמטליות הן "אחד מהפריטים הכי מזוהמים בבית" בעיקר בשל העובדה שרוב האנשים משתמשים באותה מטלית עבור משטחים רבים ושונים, ובסופו של דבר משליכים אותה לכיור כשהיא רטובה. למרבה המזל, הפתרון של המומחה קל למדי: "כדאי להשרות את המטליות במים רותחים למשך כ-15 דקות לפחות פעם בשבוע ולאחר מכן להותיר אותן להתייבש".

מכונת קפה

לדבריו של מומחה המעיים - מכונות הקפה הן קרקע פורייה לחיידקים ועובש. "עליכם לפרק את המכונה ולשטוף את חלקיה בחומץ ומעבר לכך, להחליף את המים בכל שימוש".

לא בא לכם קפה עם חיידקים בבוקר (צילום: אינג'אימג')
לא בא לכם קפה עם חיידקים בבוקר (צילום: אינג'אימג')

קרש חיתוך

כל מטבח מצריך לפחות שני קרשי חיתוך. אחד לבשר, עוף ודגים והשני לכל השאר וזאת כדי למנוע זיהום צולב. יתרה מכך, על פי שירות בטיחות המזון והפיקוח בארה"ב, עדיף לזרוק את קרש החיתוך לפני שהוא נשחק ולהחליפו בחדש. זאת מכיוון שהחריצים שנוצרים בו עם הזמן יכולים ללכוד חיידקים.

מקרר

למי אין מקרר בבית? לדבריו של הארוות', יש לנקות את המקרר לפחות אחת לחודש, ולא רק עם מטלית לחה אלא עם חומר חיטוי. "היזהרו מלהניח מוצרים באריזת קרטון במקרר שלכם. זהו מצע לגידול וריבוי חיידקים הגורמים למחלות מעיים קשות".

אם לא תנקו את המקרר לעתים קרובות - הוא יהפוך לבית גידול לחיידקים (צילום: אינג'אימג')
אם לא תנקו את המקרר לעתים קרובות - הוא יהפוך לבית גידול לחיידקים (צילום: אינג'אימג')

מגבות רחצה

השימוש באותה המגבת עבור כמה מקלחות הוא לא בעייתי במיוחד. המומחה הדגיש כי מה שכן חשוב, הוא שיהיו מגבות נפרדות למקלחת ולשטיפת הידיים. בנוסף, הוא המליץ לכבס את מגבת הרחצה אחרי שלושה שימושים לכל היותר.

מתגים וכפתורים

אולי כדאי לכם להתחיל לשקול לשטוף ידיים אחרי שאתם מדליקים את האור או אחרי שפתחתפ את הדלת באמצעות הידית - מאחר ושניהם מכוסים בלא מעט חיידקים. מתגים הם בדרך כלל חמימים במידה מסוימת, הודות לזרם החשמלי שהם מעבירים. ככאלה, הם מהווים כר גידול מושלם לחיידקים. לפי Lancaster General Health, יכולים להיות כ-217 חיידקים על כל מתג. אותו הדבר לגבי ידיות שאינן מחוטאות מספיק וזאת למרות העובדה שלא מעט ידיים (נקיות ולא נקיות) נוגעות בהן. שלט הטלוויזיה או המזגן עלול להכיל עד פי 20 חיידקים יותר ממושב האסלה שלכם, כך לפי מחקר.

מחקרים קבעו כי ישנם לפחות 217 חיידקים על כל מתג (צילום: אינג'אימג')
מחקרים קבעו כי ישנם לפחות 217 חיידקים על כל מתג (צילום: אינג'אימג')

חיות מחמד

קשה להתאפק ולא ללטף את החבר הפרוותי שלנו, אך מומלץ לשטוף ידיים לאחר מכן. ידוע שחתולים וכלבים נוטים לרחרח זה את ישבנו של זה - משהו שבני האדם באופן טבעי, נמנעים ממנו. "הצעצועים, הקערות והאוכל שלהם מלא בחיידקים", הסביר הארוות'.

רוב העוקבים והגולשים שנתקלו בסרטון של המומחה הזדעזעו מכך שאחרים צריכים לספר להם מהי היגיינה נכונה. גולשת אחת כתבה: "אני לא יודעת מי לא מנקה את כל הפריטים האלה, אבל אני חיה לפי הרשימה הזו מאז ומתמיד". אחר, שחשב שהרשימה מוגזמת, כתב: "אף פעם לא הקדשתי זמן מחשבה על הפריטים הללו ולא התייחסתי לזה ברצינות כה רבה - ונחשו מה? אני עדיין חי".