זו לא שאלה של "האם", אלא שאלה של "מתי", ועד כמה חזקה תהיה רעידת האדמה. רעידת האדמה בטורקיה הייתה בעוצמה כזו, שהיא התפרסה על-פני שטח רב, וחרבה אזור שמכסה בגודלו את רוב אוכלוסיית מדינת ישראל. או לפחות בוודאי מספיק כדי לזרוע הרס בין כל מה שנמצא בין באר-שבע לחיפה. טורקיה מדינה עצומה ומרבית המדינה לא נפגעה. צריך להבין, גאוגרפית תל-אביב קרובה יותר למוקד הרעש בטורקיה מאשר העיר איסטנבול בטורקיה, שם כלל לא הרגישו את רעידת-האדמה. לטורקיה כוחות הצלה רבים שמתניידים ופועלים, אך רעידה שכזו במרכז ישראל, תשתק לגמרי את המדינה.

לתחזיות ומאמרים נוספים באתר של עמי גוטמן>>>

אל תצפו שהפוליטיקאים יפעלו בעניין. הם חושבים לטווח קצר, על המשמרת שלהם בלבד, ובעיקר עסוקים בעצמם. אבל נשאלת השאלה, האם לא תתרחש רעידת אדמה בטווח הקצר? ב"משמרת" הקרובה? אולי חבל שאנחנו עסוקים בפוליטיקאים, במגננה או הערצה שלהם, במקום לדרוש מהם שיפעלו למעננו, ולהזכיר להם שהם על תנאי. זה לא חשוב מאיזה צד פוליטי אנחנו, אבל בישראל לאזרחים נטייה לשרת את הפוליטיקאים, יותר משהם נוטים לשרת את הציבור. עולם הפוך, ותפקידנו לדרוש מהם לדאוג לנו, ולטפל גם בנושא מוכנות לרעידת אדמה. רעידה כזו בהכרח תקרה, כי ישראל יושבת על השבר הסורי-אפריקאי. השאלה מתי? זה עלול להיות בקרוב.

בואו לשדרג את האנגלית שלכם: לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

ההרס הרב שנגרם ברעידת אדמה בטורקיה (צילום: REUTERS/Cagla Gurdogan)
ההרס הרב שנגרם ברעידת אדמה בטורקיה (צילום: REUTERS/Cagla Gurdogan)

סיסמולוגים יודעים לחזות רעידת-אדמה רק כדקה-שתיים לפני התרחשותה. הם לא יודעים לומר האם הסיכוי לרעידת-אדמה גדל בעקבות רעידת-האדמה בטורקיה, או אולי דווקא פחת. ולכן הם פשוט אומרים שהוא לא השתנה. באסטרולוגיה ניתן לראות קצת יותר, וננסה להשיב. כיום קיימים כבר מחקרים מדעיים מתקדמים שהוכיחו קשר בין מחזור הירח לרעידות-אדמה. מחקר עומק סטטיסטי בדק נתונים סיסמוגרפיים מכל העולם על-פני שני עשורים, ומצא שסביב ירח מלא או ירח חדש (שרק נולד), גובר הסיכוי לרעידות-אדמה חזקות (מעל 5.5 בסולם ריכטר).

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

מאז פורסם המחקר (תוכלו למצוא תרגום שלו לעברית של מכון דוידסון השייך למכון ויצמן), התרחשו לא מעט רעידות אדמה חזקות בליל ירח מלא (שנופל תמיד באמצע חודש עברי, -ט"ו). זה כולל את רעידת האדמה האחרונה בטורקיה שהתרחשה בט"ו בשבט. גם לפני 6 שנים, בט"ו בשבט 2017 התרחשה רעידת-אדמה חזקה בטורקיה, אז קיפחו את חייהם "רק" 113 בני-אדם. אז מוקד הרעש היה בים, אך עדיין נגרם הרס רב, נפגעים ומתים. המדענים לא יודעים להסביר את הקשר. נפסלה תיאוריה שכוח הגאות (כוח המשיכה) של הירח הוא שגורם לתזוזות הקרקע, מאחר שכוח זה חלש מדי. גיאולוגים מסבירים שהסיבות לרעידות-אדמה נעוצות בנעשה בעומק רב, בקרום כדור הארץ, כשהלוחות הטקטוניים זזים זה לקראת זה, לכוח המשיכה של הירח יש תרומה קטנה מאד לכך. הרבה פחות מ-1% הם מסבירים.

רעידת אדמה בעוצמה 7.8 בדרום טורקיה (צילום: רויטרס)
רעידת אדמה בעוצמה 7.8 בדרום טורקיה (צילום: רויטרס)

עוד האדם לא יודע להסביר את רוב התהליכים ביקום, אבל הנכון הוא להשתמש בידע המעשי שלהם. כך למשל כבר בשנת 325 לפני-הספירה האדם זיהה את תופעת גאות ושפל בים בקשר למחזור הירח, אך הוא לא הבין את הסיבה לכך. רק אלפיים שנה אח"כ, בשנת 1687, יזהה אייזיק ניוטון את כוח הכבידה, ויספק הסבר רציונלי לתופעה. עד להסבר התופעה נראית מיסטית, ומרגע ההסבר היא מדעית. בדיוק כך גם האסטרולוגיה כולה טרם הובררה במלואה, ואנחנו מחכים ליום שימצאו את הרציונל מאחורי מכלול הקשרים שבין מחזוריות גרמי שמיים, לחיים עצמם. בינתיים למדנו רק להשתמש בידע, וכל אחד יכול ללמוד את התורה המסודרת (לא צריך כוחות-על). אז מתי לצפות לרעידת-אדמה בישראל?

צריך לומר שעוד אין לנו את הכלים לקבוע בוודאות, אך ניתן לבחון זמנים בעלי פוטנציאל גדול יותר. ראשית כמובן שגדל הסיכוי לכך בזמן ירח מלא או ירח נולד, ובעיקר בזמן ליקויים (שמש או ירח). אך ישנם עוד חישובים מורכבים יותר, שלא אכניס אתכם אליהם, אלא אתן את הזמנים: חודשים אוגוסט וספטמבר 2023 הם הראשונים לפוטנציאל כלשהו לרעידת-אדמה משמעותית יותר. זה נכון גם לגבי טורקיה. לאחר-מכן צפוי ליקוי חמה ב-14 באוקטובר, והוא כבר מצביע על פוטנציאל גדול יותר לרעידת-אדמה משמעותית איפשהו בעולם, ואפשרי גם בישראל, בימים הסמוכים לזמן זה. ב-28 באוקטובר צפוי ליקוי ירח שישפיע מאד על ישראל, אך להערכתי לא בתחום של רעידות-אדמה, כי אם בעניין ביטחוני או ביחסי חוץ. ליקוי ירח חשוב נוסף למדינה יהיה ב-25 במרץ 2024, וצריך להדגיש שליקויים מתבטאים בצורות שונות, לאו דווקא ברעידת-אדמה, ולאו דווקא ביום הליקוי, אלא בימים סביבו.

רעידת האדמה בטורקיה (צילום: רויטרס)
רעידת האדמה בטורקיה (צילום: רויטרס)

זמנים משמעותיים יותר למדינת ישראל, שעלולים להתבטא ברעידת-אדמה, יהיו בחודשים מאי-יוני 2024, ושוב סביב החורף שבין 2024 ל-2025. קרי בין נובמבר 2024 למרץ 2025. קשה לצפות היום מה יקרה אז, אך ניתן לומר בביטחון שאירועים דרמטיים מאד יתרחשו במדינה. זה זמן של שינוי גדול, שיכול להיות פוליטי, ביטחוני, או כלכלי, ואולי הכל יחד. נקווה שזו לא רעידת-אדמה. ואם כן, שהיא לא משמעותית מאד. אך זה בכל מקרה זמן של "רעידת-אדמה" לפחות במובן המטאפורי שלה. את יום העצמאות ה-76 של המדינה (בשנת 2024) נחווה בצורה דרמטית מאד, וזה יחזור ויתרחש ביתר-שאת בחורף שלאחריו. יש החוששים מהשינויים שמדינת ישראל עוברת עכשיו, ויש השמחים. כך או כך, שינויים טבעם אינו נצחי, ושינויים משמעותיים הרבה יותר מחכים לנו בתקופה של הזמנים האחרונים שתוארו.

חשוב להדגיש כי אנחנו יודעים רק לסמן זמן פוטנציאלי לרעידת-אדמה, אך לא בהכרח שהיא תתרחש, ובטח שאיננו יודעים באיזו עוצמה ומידת הנזק. ממרחק הזמן קשה לקבוע אופי הדברים, ובכל-זאת הזמנים שתוארו יהיו משמעותיים מסיבה זו או אחרת, וכדאי לשמור ולעקוב.

ללמוד אסטרולוגיה –לחצו לפרטים