סלע חלל בגודל של משאית, עבר במרחק של כ-3,500 ק"מ מכדור הארץ ביום חמישי, ה-26 בינואר בשעה 19:27 בזמן המזרח. האסטרואיד עבר מעל הקצה הדרומי של דרום אמריקה ב"אחת מהתצפיות הקרובות ביותר לכדור הארץ שתועדו אי פעם", כך הסביר דיוויד פארנוקיה, מהנדס ניווט במעבדה להנעה סילונית של נאס"א.

האסטרואיד, שנקרא 2023 BU, התגלה רק לאחרונה, כשמדענים לא ידעו על קיומו עד שהאסטרונום החובב של קרים, גנאדי בוריסוב, הבחין בו ב-21 בינואר. לזכותו יוחסו כמה שביטים ואסטרואידים אחרים, כולל השביט הבין-כוכבי הראשון ב-2019 בשם 2I/Borisov. בתוך שלושה ימים, עשרות תצפיות מרחבי העולם סייעו לקבוע את מסלולו של סלע החלל, והדגישו את חשיבותם של אסטרונומים ותיקים וחובבים ברחבי העולם כאחד.

אסטרואיד עבר ''הכי קרוב אי פעם'' לכדור הארץ (צילום: נאס''א)
אסטרואיד עבר ''הכי קרוב אי פעם'' לכדור הארץ (צילום: נאס''א)

מערכת בקרת הסכנות של נאס"א, קבעה כי האובייקט לא ישפיע על כדור הארץ, וגם אם כן, האסטרואיד המשוער ברוחב של כשלושה וחצי מטרים עד שמונה וחצי מטרים היה מתפרק באטמוספירה, לפי הסוכנות. ובכל זאת, אסטרואידים רבים שעדיין לא התגלו, עלולים לגרום לנזק משמעותי לכדור הארץ, כך לפי דון פולקאו, אסטרונום מואניסרסיטת וורוויק באנגליה, לחדשות ה-BBC.

אסטרואיד מתקרב לכדור הארץ, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)
אסטרואיד מתקרב לכדור הארץ, אילוסטרציה (צילום: רויטרס)

בעוד שהקרבה של BU 2023 לכדור הארץ הייתה יוצאת דופן, עצמים קטנים יותר חולפים על פנינו בתדירות גבוהה למדי, לפי ה"טיימס". "המקרה הזה אולי נראה יוצא דופן אבל למעשה, עצמים בגודל דומה מגיעים קרוב כל כך לכדור הארץ בערך פעם בשנה בממוצע", אמר פרנקויה. "אז זה לא אירוע חריג אלא משהו שקורה באופן קבוע".