עובדי ארגוני הצדקה שנמצאים כעת בין טורקיה לסוריה, נותרו מזעזעים כשפתחו את ארגזי התרומות שנשלחו לקורבנות רעידת האדמה הטראגית. במשלוחים התגלו נעלי עקב, הלבשה תחתונה מלוכלכת, בגדים קרועים ומוכתמים כמו גם תרומות "בלתי הולמות" שנשלחו לנפגעים שנותרו חסרי כל.

בסרטונים ששותפו ברשתות החברתיות, הוצגו המתנדבים מסננים ארגזים שנשלחו, כשהם שולפים פריטים כמו גופיית פייטים כסופה, נעלי עקב גבוהות, מגבות מוכתמות, בגדים קרועים ובלויים והלבשה תחתונה ישנה. באחד מהתיעודים אף הוצגה שמיכה - שהיא פריט חובה כעת כשהקורבנות נותרו ללא קורת גג בתנאי קור קיצוניים - מכוסה בכתם צהוב-חום. "נזקקים וקורבנות אסון הם לא פח אשפה! תתביישו לכם", נכתב בתגובה לסרטון, בעוד שאישה נוספת כתבה: "גם לקורבנות יש כבוד. אין לכם מצפון? כמה אפשר עוד לזלזל במסכנים הללו? בבקשה, מספיק".

@gizart_resinx Utanmak yok.. inanilmaz gercekten!! Diyecek birsey bulamiyorum.. #deprem #depremm #yardim #türkiye #isviçre ♬ Originalton - Giz

ארים מטו, מנכ"ל התאחדות הקהילה הקפריסאית הטורקית שבסיסה בלונדון, אמר ל-Metro.co.uk כי חמישית מסך כל התרומות היו "בלתי הולמות" או "לא ראויות לשימוש". הוא המשיך: "היה לנו מאוד ברור אילו תרומות נקבל. אמרנו שלא ניקח שום לבוש לא הולם כמו בגדים דקים, חושפניים או נעלי עקב. כשמגיעות תרומות אנו עושים סינון נרחב ודו-שלבי, כשהשלב הראשון הוא סינון של כל ה'יד שנייה' שלא מועילות לכלום, לדוגמה מוצרי היגיינה שנעשה בהם שימוש. תרומות מסוג זה נזרקות לפח".

מכנסיים קרועים, התרומות שהועברו לקורבנות רעידת האדמה (צילום: מתוך טיקטוק)
מכנסיים קרועים, התרומות שהועברו לקורבנות רעידת האדמה (צילום: מתוך טיקטוק)

"השלב השני הוא שמה שנראה לנו ראוי לשימוש אך לא ראוי לתרומות, אנו מעבירים לסחר", אמר מטו. רוב הארגונים הדגישו כי הדרך הטובה ביותר לעזור לקורבנות האסון הקטסטרופלי שגבה את חייהם של  למעלה מ-40 אלף בני אדם - הוא כסף. בינתיים, האו"ם פתח בפנייה למימון סיוע בטורקיה בסך של יותר ממיליארד דולר, ועוד 400 מיליון דולר לסורים. ארגוני הסיוע הסבירו כי הניצולים יזדקקו לחודשים שלמים של עזרה כדי לבנות מחדש את חייהם.