בית מכירות פומביות מניו ג'רזי, ארה"ב, תכנן למכור את מכנסיו של הרב חיים קניבסקי שהלך לעולמו בחודש מרץ בשנה שעברה בגיל 94. המכנסיים השחורים של הרב הידוע בקרב חסידיו כ"שר התורה", היו אמורים להימכר במכירה פומבית ב-1 במרץ - עם הצעת פתיחה עוצרת נשימה בסך של 3,200 דולר.

"מכנסיים שהיו שייכים לרב חיים קניבסקי ונלבשו על ידו במשך זמן רב", נכתב במודעת המכירה. הרב היה כה אהוב ולפחות 750 אלף בני אדם השתתפו בהלוויתו - אחת מההלוויות הגדולות ביותר בהיסטוריה של מדינת ישראל. לפי כמה פרשנויות של ההלכה היהודית, בגדיו של הרב, אותם לבש בזמן לימוד תורה, נחשבים לקדושים.

באתר המכרז המנוהל על ידי Prime Judaica, בלייקווד, ניו ג'רזי, פורסם מכתב שנכתב ונחתם על ידי נכדו של הרב, גדליה הוניגסברג, שאישר את אמיתות פריט הלבוש. כמה קונים פוטנציאליים תהו מדוע מודעת המכירה הוסרה מהאתר ביום שישי האחרון, עשר דקות בלבד לאחר שפורסמה.

טקסטים דתיים בהערותיו של הרב קניבסקי נמכרו בשנת 2019 באלפי דולרים בעודו בחיים. ישנו שוק אספנים ותיק לפריטים בבעלות רבנים נערצים, בדרך כלל כאלה בעלי משמעות קדושה, כמו כוסות לקידוש וטלית. מנגד, היו כמה סוחרי יודאיקה שטענו כי מכירת מכנסיו של הרב אינה כשרה. "אני יכול להבין אם היו מציעים למכירה את הכובע של הרב, הציצית או אפילו התפילין. אבל מכנסיים?", אמר אייב קוגיאלסקי, מנהל בית המכירות הפומביות ג'יי גרינשטיין ושות', המתמחה ביודאיקה עתיקה ונדירה.

הרב קנייבסקי (צילום: שוקי לרר)
הרב קנייבסקי (צילום: שוקי לרר)

"תאר לעצמך שהיו מציעים למכירה את הגרב של האפיפיור", הוא הוסיף. "אני בטוח שהרב קניבסקי היה מעדיף שאנשים יוציאו את כספם על המורשת ההלכתית שלו ולא על בגדיו", אמר האיש ל-The New York Post.