אירוע חריג התרחש בחודש שעבר בטיסה מצרפת לישראל, כשנוסעת בת 39 שסבלה מאלרגיה מסכנת חיים לבוטנים, לקתה בהתקף במהלך הטיסה והחלה לסבול מקשיי נשימה ולהיחנק. רופא שנכח במטוס, טיפל בה עד ההגעה לארץ ובכך הציל את חייה. "מדובר באלרגיה כל כך קשה שאפילו רק ריח של בוטנים יכול לסכן אותה", מספר אביה של הנוסעת שטס יחד איתה. "בתחילת הטיסה, הצוות ביקש מהנוסעים להתחשב בכך שיש על המטוס נוסעת עם אלרגיה קשה לבוטנים, אך כנראה שמישהו פתח מאכל שמכיל בוטנים לידה והיא הריחה אותו".

על אותה טיסה נכח גם ד"ר יעקב אבן מוחא, רופא מומחה אף-אוזן-גרון מקופת חולים מאוחדת, שמיד נחלץ לעזרתה. "זו הפעם הראשונה שאני נתקל בהתקף כל כך חמור ואף מסכן חיים שנגרם רק באמצעות ריח של הגורם האלרגי. במצבים כאלה נהוג להזריק אפיפן באופן מידי ולהתפנות לבית החולים עד חצי שעה מרגע הזריקה בשל חומרת המצב. מאחר והיינו באוויר והמצב האידאלי היה להימנע מנחיתת חירום, התחלתי לבדוק לה מדדי לחץ דם ודופק שהיו תקינים, גם הסטורציה הייתה תקינה", שיחזר ד"ר אבן מוחא. "היא לקחה כדורים נוגדי אלרגיה שהיו לה, ואחרי כמה דקות נתתי לה סטרואידים שאני תמיד נושא איתי למקרי חירום. ברגע שהבנתי שהמצב שלה מתייצב, ניסיתי להרגיע אותה ואת משפחתה כי לחץ עלול לגרום להחרפה של המצב. אמנם היא יצאה ממצב מסכן חיים, אבל בלי התרופות והטיפול זה היה יכול להסתיים אחרת לגמרי".

ד''ר אבן מוחא, הציל את האישה שהייתה במצב מסכן חיים (צילום: קופת חולים מאוחדת)
ד''ר אבן מוחא, הציל את האישה שהייתה במצב מסכן חיים (צילום: קופת חולים מאוחדת)

אביה של הנוסעת נזכר באותן דקות מורטות עצבים בדמעות. "זו הפעם הראשונה שהיא סובלת מהתקף קשה כל כך, אני לא רוצה לחשוב מה היה קורה אם לא היה רופא על הטיסה. זה היה יכול להיגמר באסון, הרופא פשוט הציל את הבת שלי ממוות". במכתב הוקרה ששלח לקופת החולים, כתב האב: "הבת שלי בחיים בזכות הרופא המלאך הזה, אני לא יודע באיזו דרך אנחנו יכולים להודות לו על הצלת חיי בתי."

ד"ר אבן מוחא, שנתקל לאורך שנותיו כרופא בעשרות מקרים של אלרגיות מסכנות חיים בטיסות, ממליץ לשים לב לכמה דגשים חשובים לפני שטסים או מתרחקים למשך זמן ממושך ממקום המגורים הקבוע. "אמנם בשנים האחרונות ישנה עלייה במודעות הציבור לסכנות החמורות באלרגיות למזון, אבל שמענו על לא מעט מקרים מצערים שהסתיימו במוות, ולכן המודעות היא מאוד חשובה. דבר ראשון זה תמיד לקחת את התרופות או הציוד הנדרש אתכם, גם אם אתם מתכננים נסיעה קצרה ובטוחים שאין בכך צורך. חשוב מאוד גם להתייעץ עם רופא המשפחה לפני נסיעה ולקבל ממנו הדרכה. במקרה בו מגיעים למיקום סגור וללא אפשרות להתפנות, רצוי לעדכן את הצוות או הגורמים הרלוונטיים על סוג האלרגיה כדי שיוכלו לעזור במידת הצורך, ולבקש שיבדקו האם יש רופא על הטיסה שיוכל לסייע במצב חירום".

אלרגיה לבוטנים (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')
אלרגיה לבוטנים (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')

ד"ר אבן מוחא עלה לארץ מצרפת לפני שנה וחצי מתוך תחושת שליחות ועקב המחסור ברופאים בארץ. הוא מספר כי במשך כל שנותיו כרופא, נתקל בעשרות מצבים דומים של מקרים מסכני חיים בטיסות ובמקומות סגורים. "זו הסיבה שאני תמיד נושא איתי ציוד בסיסי שיכול להציל חיים או לפחות להקל על המצב עד שמגיעים ליעד, כמו שקרה לשמחתי הרבה במקרה הזה".