לא מעט סקרנים עשויים לפעמים להרהר בשאלת השאלות - איך זה מרגיש למות? בוודאי שמעתם בעבר על כמה אנשים שחשפו את תחושותיהם המסתוריות לאחר שהיו קרובים למוות, בעוד שאחרים תיארו את חווית ההחייאה שעברו לאחר תאונה או מחלה.

אז מה קורה לנו כשאנחנו מתים?

לדברי המומחים, מי שעומד למות יחווה מספר סימפטומים של כיבוי הדרגתי של גופו. ראשית, הלב יתחיל לפעום לאט יותר, וככל שהדם הזורם בגופנו מאט, לחץ הדם שלנו מתחיל לרדת. בזמן שזה קורה, אנו עלולים להרגיש מבולבלים אך התחושה הכללית שנחוש היא שלווה ושקט.

האור הגדול ועוד - חשבתם פעם מה תרגישו כשתמותו? ארבעה דברים שקורים לנו כשאנחנו מתים (צילום: אינג'אימג')
האור הגדול ועוד - חשבתם פעם מה תרגישו כשתמותו? ארבעה דברים שקורים לנו כשאנחנו מתים (צילום: אינג'אימג')

נשימה רדודה

אחד מהסימנים הבולטים ביותר לכך שהחולה גוסס הוא שינוי בנשימה. אנשי מקצוע רפואיים יכולים לזהות בקלות את הסימנים לכך שמישהו קרוב למוות, מכיוון שהנשימה הופכת לאיטית יותר ורדודה. בסופו של דבר, הנשימה נעצרת והלב, שאינו מקבל את החמצן לו הוא זקוק, נעצר בסופו של דבר.

שינה

כאשר סופו של האדם מתקרב, מוחו מתחיל להיסחף "פנימה והחוצה" מהתודעה מבלי לשים לב. מומחית לרפואה פליאטיבית, ד"ר קתרין מאניקס, הסבירה: "עבור האדם הגוסס זו יכולה להיות תקופה של חוסר שקט או בלבול, או סתם מצב של 'חוסר הכרה' שמגיע בהדרגה".

נכנסים למצב של חוסר הכרה אך עדיין מגיבים לצלילים סביב (צילום: אינג'אימג')
נכנסים למצב של חוסר הכרה אך עדיין מגיבים לצלילים סביב (צילום: אינג'אימג')

פעילות מוחית

הרבה מחקרים מצביעים על כך שאנשים שומעים מה קורה סביבם כשהם כמעט מתים. אמנם, הם יכולים לשמוע אבל אולי לא בהכרח להבין מה קורה. מחברת המחקר, אליזבת' בלונדן, חקרה את פעילות מוחם של חולים סופניים ואמרה: "בשעות האחרונות לפני מוות טבעי צפוי, אנשים רבים נכנסים למצב של חוסר תגובה פיזית. אך הנתונים שלנו מראים שמוח גוסס יכול להגיב לצליל, אפילו במצב לא מודע, עד הדקות האחרונות של החיים".

האור הגדול

לא מעט אנשים שחוו מוות קליני, תיארו חוויה של "ריחוף", לפיה הנשמה יוצאת מהגוף. חלקם אף טענו כי ראו עצמם צועדים לכיוון אור, אך היו גם אחרים שהסבירו כי ראו "שחור". לדברי המומחים, מדובר ב"חווית סף מוות" הכוללת חזיונות של קרובי משפחה ודמויות שנפטרו, וחוויות הנשמה שנמצאת מחוץ לגוף.