מחקר חדש שפורסם בכתב העת PLOS One, הראה שכמעט אחד מכל חמישה אנשים בבריטניה סובל ממיסופוניה - רגישות שמיעתית או הפרעה שמיעתית המוגדרת כ"שנאה לרעש". החוקרים, נתנו ל-772 משתתפים שאלון לפיו יוכלו להבין את העוצמה והמורכבות של המיסופוניה, תוך שיפוט של גורמים לרעש ותגובות.

מהי מיסופוניה?

מיסופוניה מוגדרת כ"רגישות יתר לרעשים". לדוגמה, קולות לעיסה, לגימת משקה קולנית, צלילי בליעה, נשימות, שיעול, קינוח אף ועוד, כשכל אלה עלולים לגרום לסובל מההפרעה לתחושת מצוקה, דופק מוגבר, תסכול, כעס, עצב, גועל ואף לחרדה. לפי מחברת המחקר, ד"ר ג'יין גרגורי מהמחלקה לפסיכולוגיה ניסיונית באוניברסיטת אוקספורד: "החוויה של הסובלים ממיסופוניה היא יותר מסתם להתעצבן מצליל מסוים. מיסופוניה עלולה לגרום לתחושת חוסר אונים והסובל ממנה מרגיש לא פעם לכוד בתוך סיטואציה שאין לו אפשרות להיחלץ ממנה". אם אדם חש מצוקה כאשר הוא שומע קולות נשימה, ייתכן שהוא סובל ממיסופוניה מכיוון שצלילים אלה בדרך כלל אינם מטרידים את רוב האוכלוסייה, כך על פי המחקר.

מיסופוניה מוגדרת כ''רגישות יתר לרעשים'' (צילום: אינג'אימג')
מיסופוניה מוגדרת כ''רגישות יתר לרעשים'' (צילום: אינג'אימג')

מה גורם למיסופוניה?

לא ידוע מה גורם למיסופוניה אך עם זאת, חוקרים מניחים כי מדובר בשילוב של כמה גורמים כמו הבדלים במבנה המוח, היסטוריה משפחתית, גנטיקה או תנאים אחרים. "לעתים קרובות, אלה הסובלים ממיסופוניה ירגישו רע עם עצמם, במיוחד כשהם מגיבים לצלילים ורעשים שמשמיעים יקיריהם", אמרה גרגורי. "דרוש לנו מחקר נוסף כדי להבין מה גורם למיסופוניה וכיצד נוכל לעזור לאותם אנשים אשר התסמינים משבשים את חיי היום-יום שלהם".

לא ידוע מה גורם למיסופוניה (צילום: אינג'אימג')
לא ידוע מה גורם למיסופוניה (צילום: אינג'אימג')

מי מושפע ממיסופוניה?

מיסופוניה פגעה ב-18.4% ממשתתפי המחקר בצורה רצינית, אולם רק 2.3% חשבו שהם סובלים ממנה, בעוד ש-13.6% לא שמעו עליה מעולם. "הראינו שצלילים טבעיים ויומיומיים שהגיעו מאחרים, משפיעים לרעה על חייהם של אחד מכל חמישה אנשים בבריטניה", אמרה הסופרת ד"ר סיליה ויטורטו, קינגס קולג', לונדון. נמצא כי מיספוניה שכיחה באותה המידה בקרב גברים ונשים, והגיל הממוצע של אלו הסובלים ממנה הוא 43. בנוסף, התברר כי אנשים שלא סובלים ממיסופוניה, יכולים להיות מוטרדים מרעשים מסוימים - אך לא באותה המידה של אלה הסובלים מההפרעה.

מיסופוניה פגעה ב-18.4% ממשתתפי המחקר בצורה רצינית (צילום: אינג'אימג')
מיסופוניה פגעה ב-18.4% ממשתתפי המחקר בצורה רצינית (צילום: אינג'אימג')