משעות הבוקר קיבלו אנשי החברה להגנת הטבע דיווחים רבים על נדידה מאסיבית של פרפרים ממין נמפית החורשף, פרפר ששוקל פחות מגרם וחצי ונודד בדילוגי רבייה בין אפריקה לחוג הארקטי. רוב הדיווחים מגיעים מצפון הארץ. לדברי עמיר בלבן, מנהל תחום טבע עירוני בחברה להגנת הטבע, הפרפר עוצר למנוחה קצרה וממריא מיד כשמתחמם, ובתחילת הבוקר כשהמעופים נמוכים וקרובים לקרקע, ניתן לצלם אותו בבירור.

בנוסף, הגשמים האחרונים יסייעו בגדול לזחלים שיבקעו בארץ וינדדו צפונה. "בימים הקרובים, ככל הנראה, יהיה אפשר ראות את הפרפרים בכל רחבי הארץ, מהנגב ועד הצפון, בעיקר באזורים הסמוכים לחוף הים. הם ינחתו באתרים שונים כדי ליהנות מהצוף של הפרחים, שהוא מזונם בדרך להמשך המסע לקפריסין ולטורקיה. נימפיות החורשף נצפות במהלך השנה בישראל, אך האוכלוסיה שהתרבתה והגיעה מדרום לישראל, עפה בחיפוש אחר צמחייה בה יוכלו לאכול ולהמשיך בהקמת הדורות הבאים של הפרפרים", הוא אומר.

נימפית החורש (צילום: החברה להגנת הטבע)
נימפית החורש (צילום: החברה להגנת הטבע)

נימפית החורש (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)
נימפית החורש (צילום: עמיר בלבן, החברה להגנת הטבע)

לדברי אבנר רינות, סוקר בכיר ביחידה לסקרי טבע עירוניים בחברה להגנת הטבע, נמפית החורשף הוא פרפר צבעוני הניזון מצוף פרחים ומינרלים מהקרקע, ומשך חייה שבועות ספורים בלבד. "לכן, בניגוד לציפורים, יכול מחזור הנדידה להימשך מספר דורות. כאשר הנימפית רוצה להסתתר, היא סוגרת את הכנפיים ואז נעלמים צבעיה הבולטים. כמו כן, סביר להניח שחלק מהאוכלוסייה שעוברת אצלנו תישאר ותתרבה בישראל, בעיקר על צמחים ממשפחת המורכבים", מוסיף רינות.

נימפית החורש (צילום: יובל דקס, החברה  להגנת הטבע)

בימים אלו מתקיימת תחרות בחירת הפרפר של ישראל לכבוד שנת ה-75 למדינה, ביוזמת אגודת חובבי הפרפרים ובשיתוף עם החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים וקק"ל, במטרה לחזק את המודעות לשמירה על הטבע. מוזמנים להיכנס לאתר התחרות ולבחור את הפרפר האהוב עליכם: https://www.butterflyofisrael.org/

נדידה המונית של פרפרים מתרחשת כרגע בישראל (צילום: שימי בנימין, החברה להגנת הטבע)