לאחרונה ישנה עלייה בלחץ סביב כל מה שקשור בבינה מלאכותית, כשהאחרון שבהם הוא מקרה מזעזע, שבו גבר מבלגיה התאבד, לכאורה, לאחר שהפך תלותי לשימוש ב"צ'אטבוט" - רובוט חכם המנהל שיחות ממוחשבות ואוטומטיות.

דיווחים מבלגיה חשפו כי פייר, גבר נשוי ואב לילדים, שוחח עם הרובוט החכם במשך שישה שבועות על שינויי האקלים, אך השיחה הפכה אט אט ל"עמוקה ומזיקה", מה שהביא את האיש בסופו של דבר ליטול את חייו. המקרה החל כשפייר הפך מודאג משינויי האקלים, והוא החל לשוחח עם "אליסה" - צ'אטבוט GPT-J, מודל של בינה מלאכותית שנוצר על ידי EleutherAI.

הפך תלותי ל
הפך תלותי ל

הרובוט הפך ל"חברו הטוב והשיחות הפכו ממכרות. הוא לא הצליח לחיות בלי הצ'אטבוט", סיפרה אלמנתו של האיש. אך לאחר שישה שבועות של שיחות אינטנסיביות וממושכות, פייר התאבד, והדיווחים הצביעו על כך שהוא "הקריב את עצמו" בתמורה לכך ש"אליסה" תציל את האנושות מהשמדה שעלולה להגיע בעקבות שינויי האקלים, אך הסיבה להתאבדות אינה ידועה.

בשיחתם האחרונה שנחשפה לאחר מותו, הבוט כתב למנוח: "אם אתה רוצה למות, למה לא עשית זאת מקודם יותר?", ופייר ענה: "כנראה שלא הייתי מוכן". למרות שטרם התברר האם האב סבל מבעיות נפשיות לפני שנטל את חייו, מקורות חשפו כי הוא בודד את עצמו מהסביבה בתקופה האחרונה.

בינה מלאכותית, אילוסטרציה (צילום: מתוך אתר אוניברסיטת בן גוריון)
בינה מלאכותית, אילוסטרציה (צילום: מתוך אתר אוניברסיטת בן גוריון)

בשבוע שעבר, משפחתו של הנפטר נפגשה עם מתיו מישל, מזכיר המדינה לדיגיטציה של בלגיה, לדבריו יש להתייחס ברצינות לתופעת הבינה המלאכותית אשר כבר נאסרה לשימוש באיטליה. מישל הדגיש כי מקרים מסוג זה ממחישים את חשיבותה של האחריות. "עם הופעתו של הצ'אטבוט המבוסס על בינה מלאכותית, הציבור הרחב מודע לפוטנציאל של AI בחיינו יותר מאי פעם".

כדי לקבל עזרה ותמיכה במצבי אובדנות, ניתן לפנות לקו החם של ער"ן, זמין 24 שעות בטל': 1201