רגע לפני חג הפסח, קיבל מאור (שם בדוי) את החיים שלו בחזרה. "זה קרה לפני מספר שבועות ביום סידורים שגרתי לחלוטין. הייתי צריך להגיע למרפאת הטיילת של מאוחדת שבירושלים כדי לקחת כמה טפסים ביורוקרטיים ולא לבדיקות. הקדמתי להגיע למרפאה כי ליאת המזכירה אמרה לי שהיא מסיימת ב-12:30 וביקשה ממני להגיע לפני כן. עד אותו רגע לא הרגשתי שום דבר חריג, אבל ברגע שנכנסתי למרפאה הרגשתי סחרחורת בלתי נשלטת של כמה שניות ואחרי זה כלום, הכל שחור".

ליאת אדרי וליאור בר-לב, מזכירות המרפאה, היו הראשונות לזהות את המתרחש. "מדובר במטופל שאני מכירה היטב", משחזרת אדרי. חיכיתי לו באותו יום ואיך שהגיע ראיתי שהוא נראה לא כל כך טוב. הצעתי לו לשבת, ופתאום ראיתי אותו נופל בבת אחת על הפנים. בשלב הזה עוד לא הבנו את חומרת המצב, חשבנו שאולי הוא התעלף ורק איבד את ההכרה". באותו זמן ליאור רצה לקרוא לאחות ולרופא שיבדקו את מצבו. "במקביל התקשרתי למד"א וביקשתי שישלחו ניידת. המוקדנית שאלה אותי מה מצבו ופשוט צעקתי לה 'עושים פה החייאה' ".

ליאת אדרי וליאור בר לב, מזכירות המרפאה, ד''ר סימר לב, רופא, שרה אלבוים, אחות (צילום: דוברות מאוחדת)
ליאת אדרי וליאור בר לב, מזכירות המרפאה, ד''ר סימר לב, רופא, שרה אלבוים, אחות (צילום: דוברות מאוחדת)

את אותם רגעים קריטיים זוכרת היטב שרה אלבוים, אחות בכירה במרפאה. "ראיתי אדם שוכב על הרצפה, לא זז ולא מגיב. לא היה לו דופק והבנתי שמדובר במקרה של חיים ומוות. הבאנו את עגלת ההחייאה והרופא, ד"ר סימר לב, התחיל לבצע בו עיסויים. כשחיברנו אותו לדיפיברילטור, ראינו שיש לו הפרעת קצב מסכנת חיים. נתנו לו שוק חשמלי אחד, ותוך כדי העיסויים הופתענו לראות שהדופק חזר והוא התחיל לנשום. אחרי כמה שניות הוא גם פקח את העיניים", היא מספרת. "בדרך כלל, הפרעות קצב כאלה הן קטלניות, ולצערי רבים לא חוזרים מהם, בטח לא אחרי שוק אחד, בלי טיפול תרופתי ובכזו מהירות. אין ספק שהעובדה שזה קרה במרפאה הצילה לו את החיים".

מאור זוכר במעומעם את הרגעים שאחרי, כשהוא עוד שוכב על רצפת המרפאה. "בהתחלה לא הבנתי מה בדיוק קרה אבל הסבירו לי את הכל. מהר מאוד הגיעה ניידת טיפול נמרץ ופינתה אותי לבית חולים בעיר. באותו זמן הייתי צריך להיות בכלל בפגישה אחרת אבל הגעתי למרפאה כי ביקשו ממני להקדים. ועדיין, הסיכוי שאגיע למרפאה דווקא ברגע שזה קרה הוא אפסי עד לא קיים", הוא אומר. "זה אחד למיליון, אין דרך אחרת להסביר את זה. קיבלתי את החיים שלי בחזרה. בדיעבד, אם לא הייתי לוחצת עליו להגיע עד 12:30, זה היה יכול לקרות לו ברחוב או בכל מקום אחר והוא לא היה מקבל טיפול מציל חיים עם האמצעים שיש לנו במרפאה", משחזרת אדרי. "היה פה נס אמיתי".

התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')
התקף לב, אילוסטרציה (צילום: אינג אימג')

חשוב לדעת שכשאדם מקבל דום לב, הוא בדרך כלל מאבד הכרה תוך מספר שניות ומתמוטט. אם לא ניתן טיפול בתוך 2-3 דקות מהאירוע, נגרם נזק משמעותי ולרוב בלתי הפיך. סיכויי ההישרדות לאדם שעבר דום לב כשהוא מחוץ לבית חולים או לא ליד מכשיר דיפיברילטור הם נמוכים מאוד, ההערכות מדברות על כ-10% בלבד. "אם אתם רואים אדם שלפתע צונח לרצפה ולא בהכרה, יש לפעול במהירות ולבדוק אם יש לו דופק ונשימה", מסבירה אלבוים. "אם לא, דבר ראשון קראו לעזרה והזמינו ניידת טיפול נמרץ. מיד אחרי התחילו בעיסוי מתמשך של הלב וחפשו היכן נמצא הדיפיברילטור הקרוב. זמן הוא המשאב החשוב ביותר במקרים מהסוג הזה, וככל שתפעלו מהר יותר - כך תסייעו להציל חיים".

השבוע, מספר ימים לפני חג הפסח, הגיע מאור למרפאה על מנת להודות לצוות על הטיפול המסור שהציל את חייו. "זו הייתה פגישה מרגשת מאוד", מספרת אדרי. "הוא סיפר לנו שעבר השתלת קוצב לב ושהרופאים בבית החולים אמרו לו שבזכות הטיפול המהיר שקיבל - לא נגרמה לו פגיעה כלל. מה הסיכויים? בעצם אם כל זה היה קורה 50 מטר מחוץ למרפאה - הוא לא היה חי", היא אומרת ברעד. "כולנו בכינו והבנו איזה מזל היה פה. במרפאות שלנו לא נתקלים ברגעים של חיים ומוות בדרך כלל, וכאן הייתה לנו הזכות להציל חיים".