מחקר חדש המבוסס על קצוות שיער שנמצאו במערת קבורה ספרדית, חשף כי בני האדם שחיו לפני 3000 שנה השתמשו בחומר להזיות, שמקורו כנראה בצמחים, וזאת כחלק מטקסים דתיים.

השיער, שנמצא בתוך מכלי עץ מוסתרים עמוק בתוך מערה אטומה במינורקה, אי מול חופי מזרח ספרד, נבדק ונמצא חיובי למספר תרכובות משנות תודעה, מה שמצביע על כך שאנשים שחיו שם בתקופת הברונזה לפני אלפי שנים, שילבו סמים פסיכואקטיביים בטקסים. הממצאים, שפורסמו ביום חמישי האחרון ב-Scientific Reports של כתב העת Nature, מספקים את ההוכחה הישירה הראשונה לכך שהאירופאים הקדמונים צרכו סמים, בדומה לאחיהם הפרה-קולומביאנים במזו-אמריקה, כך לפי החוקרים.

אליסה גוארה-דוקה, המחברת הראשית של המחקר, אמרה כי החוקרים נדהמו מהתוצאות, במיוחד משום שבחלקה הפנימי של המערה לא היו כל סימנים הניתנים לזיהוי לנוכחות סמים. ניתוח כימי של השיער גילה עדות לשלושה חומרים אלקלואידים הידועים כמייצרים מצבי הכרה משתנים: אפדרין (ממריץ), אטרופין, וסקופולאמין. התרכובות עצמן יוצרו בעזרת צמחייה שמקורה במינורקה. ניתן למצוא אטרופין וסקופולאמין - סמי הזייה - בצמחים כמו מנדרקה, חינה ותפוח עץ.

"הממצאים האלה ייחודיים", אמרה גואיירה דוקס, מומחית לאנתרופולוגיה באוניברסיטת ויאדוליד בספרד. "לפעמים, כשאנחנו חושבים על סמים, אנו נוטים לחשוב שמדובר בנוהג מודרני, אך התוצאות של המחקר שלנו מציגות סיפור אחר לגמרי". המערה, Es Càrritx, התגלתה על ידי חוקרים בשנת 1995 והכילה שרידים של יותר מ-200 בני אדם שהובאו למנוחות במהלך 600 שנים, כשהקבורה האחרונה בוצעה בערך בשנה ה-800 לפנה"ס. באופן מוזר, המערה הכילה גופות של נשים הרות ותינוקות.

החוקרים שיערו כי בני האדם הקדומים השתמשו בצמחי הסמים הן למטרות רפואיות והן לטקסים דתיים, אך עד כה, ניכר כי ההשערות התבססו על ממצאים עקיפים כגון כלי חרס, מקטרות עישון או שאריות צמחים מפרג אופיום או קנאביס שנמצאו באתרים ארכיאולוגיים ברחבי אירואסיה. "יש עוד כל כך הרבה שאנו צריכים ללמוד", סיכמה דוקס.