כיצד להנחיל את מורשת השואה לדורות הבאים? האם ייתכן כי הנגשת מורשת השואה באמצעות סיור וירטואלי במחנות ההשמדה, תחבר את בני הנוער לזיכרון ומורשת השואה? מחקר חדש קובע כי למיזם 'ניצחה הרוח' יש פוטנציאל להפוך לכלי משמעותי בהנצחת והנחלת מורשת השואה. המחקר נערך בהובלתם של ד"ר גילה אורן מהמכללה למנהל, שעבודת הדוקטורט שלה עסקה בחוויית הביקור במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו ופרופ' יניב פוריה, מומחה לניהול מורשת מהמחלקה לניהול תיירות ופנאי בפקולטה לניהול באוניברסיטת בן-גוריון בנגב ודיקן קמפוס אילת.

מיזם 'ניצחה הרוח' מייסודן של שלוש נשים חרדיות שרצו להנגיש את מורשת השואה לחברה החרדית, נחשב לפורץ דרך עד כדי כך שנציגי פייסבוק (מטא) העולמית הגדירו אותו "כמצפן לעשייה חיובית וחינוכית במשקפי מציאות מדומה". במסגרת המיזם הצופים לוקחים חלק בסיור וירטואלי בן 45 דקות במחנה ההשמדה אושוויץ-בירקנאו באמצעות משקפי מציאות מדומה. פרופ' פוריה מצביע על הפשטות שבנושא "בעלויות נמוכות, ללא צורך בהורים מלווים וללא חשש מהתנהגות בני הנוער בפולין".

מסע לפולין, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
מסע לפולין, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

במחקר ביקשו החוקרים לחקור מרכיבים בחוויית הביקור הווירטואלי במחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו. תוצאות המחקר, בו לקחו חלק 300 משתתפים, מלמדות כי לסיור הווירטואלי תרומה חשובה להנחלת זיכרון השואה. לדעת המשתתפים הסיור צריך להיות חלק מההכנה לפולין (79%), הסיור עורר בהם עניין ללמוד אודות מורשת השואה (70%) לבקר באתרי זיכרון בהם מוצגת מורשת השואה (61%), וחלקם אף רואים בו תחליף למסע לפולין (45%).

ד"ר גילה אורן, מי שהובילה את המחקר, טוענת כי "ההתקדמות הטכנולוגית מציבה לפנינו אתגרים חינוכיים, והזדמנויות רבות. מרגע שנחשפתי למיזם חשתי שמדובר במהפכה בהנגשת השואה לדור הצעיר שבקרוב יחיה בעולם ללא שורדי שואה." וטוענת כי תוצאות המחקר מלמדות שהשימוש במשקפי מציאות מדומה, מעורר עניין רב בקרב הצופים וחשוב מכך, לא משאיר את משתתפי הסיור אדישים למאורעות השואה. רוב מוחלט וברור מבין הצופים מדווח על סערת רגשות, חיבור רגשי, כמו גם על רצון להעמיק וללמוד אודות השואה. ומוסיפה כי "מיזם "ניצחה הרוח" הצליח לפצח את החיבור הנכון לרבים מאיתנו לזיכרון השואה. מיזם זה מעודד את המשתתפים לחקור, להתעניין ובעיקר לא לשכוח".

המסע לפולין, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)
המסע לפולין, למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: יוסי זליגר, פלאש 90)

פרופ' יניב פוריה טוען כי למציאות המדומה תיתכן תרומה חשובה להנחלת מורשת בכלל ומורשת השואה בפרט כבר בטווח הקצר. "כיום לא קל לקיים את המצווה 'והגדת לבנך'. אנו נדרשים לעשות שימוש מושכל ואחראי בכלי כמו מציאות מדומה בכדי להנחיל את מורשתנו, שעלינו להודות שחלק מבני הנוער אינם מוצאים בה עניין". להערכתו בטווח הקצר המציאות המדומה תהיה מוצר משלים לחוויית הביקור במחנות ההשמדה. אולם, לא ירחק היום ואמצעים טכנולוגיים הם אלו שיקשרו אותנו למורשתנו. אנחנו צריכים להיות מוכנים לכך אחרת "ליגת האלופות" תנצח את אירועי יום השואה".

פרופ' יניב פוריה (צילום: דני מכליס)
פרופ' יניב פוריה (צילום: דני מכליס)