בשעות הבוקר המוקדמות של יום ראשון, 19 באוקטובר 2025, התרחש אחד משודי האמנות הגדולים והנועזים בהיסטוריה המודרנית. ארבעה גנבים מחופשים לפועלי בניין פרצו למוזיאון הלובר המפורסם בפריז וגנבו שמונה תכשיטים מכתר צרפת בשווי מוערך של 88 מיליון יורו - כ-100 מיליון דולר. אבל מה שהחל כסיפור על שוד מתוחכם, הפך במהרה לתעלומה מורכבת הרבה יותר.
הסרטון, שצולם ככל הנראה על ידי עובדי המוזיאון עצמם, מציג בבהירות את המחדל המשפיל - שני פושעים יורדים לאיטם מהקומה השנייה של אחד המוזיאונים המפורסמים בעולם, ללא כל התערבות משמעותית. כשהם מגיעים לכביש על גדת נהר הסיין, הם נעלמים מאחורי חומה למספר רגעים - ואז, על פי הדיווחים, קופצים על הקטנועים שחיכו להם ונמלטים לתוך רחובות פריז. לפי הרשויות, הגנבים אף ניסו להצית את מעלית המשא הגנובה שהשתמשו בה, אך נכשלו בכך ונאלצו לברוח כשאנשי האבטחה החלו להתקרב.
לפי החוקרים, מידע רגיש על מערכת האבטחה של המוזיאון הועבר מראש לכנופייה. זה מסביר איך הגנבים ידעו בדיוק היכן לפרוץ - דרך מרפסת בקומה השנייה שלא הייתה מכוסה על ידי מצלמות האבטחה. התובעת הפריזאית לור בקואו אישרה שהמשטרה חוקרת ברצינות את האפשרות של שיתוף פעולה ממישהו בתוך המוזיאון, ואמרה: "אנחנו בוחנים את כל התיאוריות. האפשרות של שותפות בתוך המוזיאון תיבדק, כמו כל האפשרויות האחרות."
שניים מהגנבים, לבושים באפודים צהובים ובקסדות כמו פועלי בניין רגילים, עלו במנוף לקומה השנייה. הם השתמשו במשחזת זווית כדי לחתוך את החלון ולפרוץ פנימה. מרגע שנכנסו ועד שיצאו חלפו רק ארבע דקות. בתוך הזמן הזה הם שברו שתי ויטרינות מאובטחות, תפסו תשעה תכשיטים יקרי ערך, וחזרו במורד המנוף. הכל התבצע תוך שבע דקות בלבד - אחד ממבצעי השוד המהירים והיעילים ביותר שתועדו אי פעם.
אזעקות צלצלו ברקע, אבל זה לא עצר את הגנבים. הם קפצו על קטנועים מוטוריים חזקים ונעלמו ברחובות פריז, בעודם נוסעים דרומה-מזרחה לכיוון ליון. בבריחתם המהירה, הגנבים הפילו או נטשו פריט אחד - כתר פנינים ויהלומים מפואר של הקיסרית אוז'ני, עשוי מ-212 פנינים וכמעט 2,000 יהלומים. הכתר נמצא מחוץ למוזיאון במצב פגום אך ניתן לשיקום.
אבל החשש הגדול הוא שהתכשיטים עצמם כבר אבודים לנצח. מומחים להחזרת אמנות מזהירים שהפריטים בשווי של עשרות מיליוני דולרים עלולים להיות כבר מפורקים ומומסים. היהלומים, הספירים והברקת יכולים להיחתך מחדש ולהפוך לבלתי ניתנים לזיהוי. הזהב שעובד במאה ה-19 יכול להימכר כחומר גלם אחרי שהומס.
הלובר נסגר למבקרים מיד לאחר השוד, ונפתח מחדש רק ב-22 באוקטובר, אך גלריית אפולו נשארה סגורה. תיירים שהיו בפנים בזמן השוד סופו כשהם מפונים מהמוזיאון ממש כשהם עמדו לראות את המונה ליזה.
גורם בכיר במשרד הפנים של צרפת אמר ל-ABC News כי יותר מ-150 דגימות כעת מנותחות בפריז. החוקרים מקווים שהם יוכלו לזהות את החשודים ולתפוס אותם לפני שהם יצליחו לפרק את התכשיטים.
האם צרפת תראה שוב את תכשיטי הכתר שלה? רק הזמן יגיד. אבל דבר אחד ברור - השוד בלובר ייכנס לספרי ההיסטוריה כאחד משודי האמנות המזעזעים, המתוחכמים והמורכבים ביותר של המאה ה-21. ושמא יש באמת "איש הפדורה" שיפתור את התעלומה הזו, נשאר רק לחכות ולראות.