מאז שפרצה המלחמה באוקראינה בפברואר 2022, הפכה רוסיה למדינה סגורה ומבודדת. לאורך המלחמה, הנשיא, ולדימיר פוטין, והקרמלין פעלו על מנת לחזק את השליטה במדינה, והעבירו חוקים שפגעו באופן בוטה בחופש הביטוי, כמו דיכוי מחאות וסגירה של רשתות תקשורת עצמאיות. כך למשל, נאסר על רשתות החדשות במדינה להתייחס למתרחש באוקראינה כ"מלחמה", אלא רק כ"מבצע מיוחד".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

בתוך כך, בסרטון שהופץ היום (שני) ברשתות החברתיות, מתועדת אישה, על פי הטענה שיכורה, בזמן טיסה מבנגקוק שבתאילנד למוסקבה, כשהיא צועקת ברוסית "תחי אוקראינה". מיד לאחר מכן, צוות הדיילים שמנסה להשתיק אותה, אוזק אותה באזיקונים.

בחודש שעבר, דווח בבריטניה על מקרה מזעזע בו נערה בת 13 נשלחה בכוח לבית יתומים לאחר שציירה ציור של דגל אוקראינה והביעה תמיכה בה. בעקבות כך, אביה נחקר באלימות על ידי שירות הביטחון הפדרלי הרוסי. מפרטי המקרה עולה כי, מאשה מוסקלווה, בת ה-13, הורחקה מידי אביה, אלכסיי, בן ה-53, לאחר שגורמים רשמיים במדינה החליטו באופן פתאומי, כי מאשה היא אינה בתו של האב החד-הורי. זאת, כאמור, לאחר הציור שציירה, שלא התקבל בברכה על ידי הרשויות. כלי תקשורת עצמאיים ברוסיה מסרו כי 544 ילדים נכלאו בדרכים שונות על ידי הרשויות ברוסיה בעקבות התבטאויות נגד המלחמה, וכי עשרות מורים גם פוטרו ממקומות העבודה שלהם לאחר שנחשדו כי הביעו התנגדות להמשך המלחמה.

בהשתתפות 100 כלי טיס: מתי מטס יום העצמאות יעבור מעל הבית שלכם?

לצד דגל אוקראינה, מאשה כתבה בציור כי היא מתנגדת למלחמה. בעקבות כך, מורה בבית הספר דיווחה על כך למנהלת, שהזעיקה את המשטרה, שהגיעה למקום. אביה של מאשה סיפר כי בתו ברחה מכיתתה, לאחר שראתה את השוטרים מחכים לה מחוץ לשערי בית הספר. לדבריו, "היא פחדה, והבטחתי לה שאבוא לבית הספר ואחכה לה עד שהשיעורים הסתיימו". אך למחרת, האב המסור נחקר באלימות, כך על פי החשד, ומאשה נשלחה לבית יתומים. אלכסיי נמצא כעת במעצר בית, והוא עומד בפני עונש מאסר בגין ההתבטאות של בתו נגד המשטר הרוסי.

כזכור, באירוע נוסף, כחודש לאחר שפרצה המלחמה, מריה אובסיאניקובה, עובדת של הערוץ הראשון ברוסיה, פרצה במהלך מהדורת החדשות עם כרזה הקוראת להפסיק את הלחימה על אדמת אוקראינה. "עצרו את המלחמה! לא למלחמה! אל תאמינו לתעמולה. הם משקרים לכם כאן", נכתב. מיד לאחר מכן השידור נקטע ועל פי הדיווחים היא נעצרה.