המשרד לבקרה על נכסים זרים (OFAC) של משרד האוצר האמריקאי הודיע כי הטיל סנקציות על ארבעה בכירים במשמרות המהפכה של איראן. לפי ההודעה של הסוכנות הממשלתית, הסנקציות הוטלו על כוח הביטחון העיקרי ברפובליקה האסלאמית, האחראי על פעולות האלימות של הממשלה ובדיכוי המפגינים. עוד נמסר כי הסנקציות הוטלו גם נגד המזכיר החדש של המועצה העליונה לסייבר, הרשות האחראית על מדיניות הסייבר במדינה, שפועלת באופן שיטתי לחסימה של הרשתות החברתיות.

הסוכנות הממשלתית של משרד משרד האוצר, הטילה את הסנקציות בתיאום עם ממשלת בריטניה, שהטילה גם היא סנקציות נגד בכירים במנגנוני הביטחון של הרפובליקה האסלאמית. בריאן נלסון, סגן שר האוצר האמריקאי, אמר בהצהרה לתקשורת, כי "העם האיראני ראוי לחופש ביטוי, ללא איומים וצנזורה מצד השלטונות. ארה"ב יחד עם בעלות בריתה ושותפותיה העיקריות ימשיכו לפעול נגד האחראים לדיכוי ולצנזורה האלימה באיראן".

מחאת החיג'אב בטהרן (צילום:  REUTERS/Stringer)
מחאת החיג'אב בטהרן (צילום: REUTERS/Stringer)

אסירה בכלא איוון בטהרן (צילום: רויטרס)
אסירה בכלא איוון בטהרן (צילום: רויטרס)

מאז שפרצו המחאות באיראן בספטמבר 2022, בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, ה-OFAC הטיל סנקציות רבות על הממשל האיראני וגורמי הביטחון המעורבים בדיכוי המחאה. הסנקציות נגד בעלי תפקידים ומוסדות איראניים, הוטלו בעקבות הטענה כי המשטר הפר זכויות אדם. ב-9 ביוני, 2011, הטילה הסוכנות סנקציות על משמרות המהפכה וכוחות אכיפת החוק במדינה, בשל אחריותם להפרת זכויות אדם חמורות בזמן המחאה ב-2009 נגד תוצאות הבחירות לנשיאות.

במקביל, בריטניה הטילה אמש סנקציות על יותר מ-70 פקידים וגופים איראניים שהפרו זכויות אדם מאז חודש אוקטובר 2022. הרשימה כוללת את משמרות המהפכה, התובע הכללי של איראן ומשטרת המוסר במדינה. שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, הצהיר כי "המשטרה איראני אחראי לדיכוי האכזרי של העם האיראני ועל שפיכות הדמים ברחבי העולם. זו הסיבה שהטלנו מאות סנקציות על הרפובליקה האסלאמית, כולל על משמרות המהפכה. בריטניה והשותפות שלנו מבהירות שוב שלא נתעלם מהדיכוי האכזרי של המשטר, ונמשיך לנקוט במגוון פעולות כדי לחייב את המשטר באחריות למעשיו".