מדענים ברחבי העולם החלו לאחרונה לחשוש מהתחממות קיצונית בטמפרטורות של האוקיינוס, והם מודאגים מכך שהיא תוסיף להתחממות הגלובלית של כדור הארץ. התופעה האקלימית המכונה "אל-ניניו" גרמה לאוקיינוסים להתחמם ולהגיע לטמפרטורה הגבוהה ביותר בהיסטוריה. עם זאת, המדענים עדיין לא לגמרי מבינים מה גורם לכך, אך הם מעריכים כי בשנה הבאה נמשיך לראות עלייה בטמפרטורות של האוקיינוסים.

המדענים מסבירים כי בעקבות העלייה בטמפרטורות של האוקיינוסים, יותר בעלי חיים ימיים ימותו, מזג האוויר יגיע למצב קיצוני וכך יעלה מפלס הים בכל העולם. עוד ציינו, כי לא רק שהטמפרטורה הכוללת של האוקיינוסים הגיעה לשיא חדש בחודש אפריל, באזורים מסוימים הגידול היה קיצוני. בחודש מרץ האחרון, טמפרטורת מי הים מול החוף המזרחי של צפון אמריקאי הייתה גבוה ב-13.8 מעלות צלזיוס מהממוצע בין השנים 2011-1981. החוקרת קרינה פון שוקמן, אמרה כי "עדיין אין ביסוס מוצק, מדוע השינוי הקיצוני מתרחש כה מהר".

לדבריה של החוקרת, "מערכת האקלים הכפילה את ההתחממות ב-15 השנים האחרונות, אני לא רוצה להצהיר על שינוי אקלים, או שונות טבעית, אנחנו עדיין לא יודעים, אך כן רואים את השינוי".

התחממות גלובלית (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
התחממות גלובלית (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

גורם נוסף שיכול להשפיע על רמת החום של האוקיינוסים, הוא הפחתת הזיהום מספינות. בשנת 2020, הארגון הימי הבינלאומי הציב תקנה להפחתת תכולה גופרית בדלק שנשרף על ידי הספינות. לכך, הייתה השפעה מהירה, שהפחיתה את חלקיקי האירוסול המשתחררים לאטמוספירה. אך האירוסולים שמלכלכים את האוויר, גם עוזרים להחזיר את החום שמגיע, והסרתם אולי גרמה ליותר חום לחדור למים.

מה ההשפעות של התחממות האוקיינוסים?
טמפרטורת פני השטח הממוצעת של הים עלתה בסביבות 0.9 מעלות צלזיוס. מדובר בפחות ממעלה אחת, שכן על פני היבשה, החום הממוצע עלה ביותר מ-1.5 מעלות צלזיוס מאז המהפכה התעשייתית. הסיבה לכך היא שדרושה הרבה יותר אנרגיה לחימום מים מאשר היבשה, ומכיוון שהאוקיינוסים סופגים חום עמוק מתחת לפני השטח שלהם.

בנוסף, לגידול הקטן יש גם השלכות משמעותיות על עולם החי ואובדן מינים. גלי החום התכופים מובילים ליותר תמותה של בעלי חיים ימיים, ומזיקים במיוחד לשוניות האלמוגים. מזג אוויר קיצוני יותר גם גורם ליותר סופות טבע, כמו הוריקנים. לצד זאת, אסור לשכוח גם את העלייה בגובה פני הים, כאשר מים חמים תופסים מקום רב יותר ויכולים להאיץ את הפשרת הקרחונים.