בצל הדיווחים כי איראן ממשיכה לספק מל"טים לצבא הרוסי שנלחם באוקראינה, מחקר חדש שפורסם היום (שישי) חשף כי אותם כלי טיס בלתי מאוישים מופעלים על ידי טכנולוגיה שנרכשה באופן לא חוקי מהמערב. במחקר שפורסם ברשת CNN עולה כי ארגון Conflict Armament Research (CAR), שבסיסו בבריטניה, בדק וקבע כי מל"טים מסוג שאהד-136, שבהם משתמשת רוסיה, מבוססים על טכנולוגיה גרמנית, שנקנתה על ידי טהרן באופן לא חוקי לפני כ-20 שנים.

עבור הרוסים, השימוש במל"טים האיראניים הוא קריטי להמשך הלחימה בשדה הקרב באוקראינה. זאת, לאחר שגורמים במערב דיווחו כי מחסני הטילים של הצבא הרוסי מתרוקנים, וכי אותם כלי טיס בלתי מאוישים מהווים תחליף זול. מומחים העריכו כי מחירו של מל"ט מסוג שאהד-136 עולה כ-20 אלף דולר, סכום נמוך משמעותית מעלותו של טיל שיוט בודד.

מל''ט איראני שהופל באוקראינה (צילום: Press service of the Ukrainian Armed Forces/Handout via REUTERS)
מל''ט איראני שהופל באוקראינה (צילום: Press service of the Ukrainian Armed Forces/Handout via REUTERS)

בתוך כך, ארגון CAR הצליח לבחון רכיבים ב-20 מל"טים שונים מתוצרת איראן, כמחציתם מסוג שאהד-136. הארגון הצליח לאשר כי המנוע באותו כלי הטיס עבר "הנדוס מחדש" על ידי חברה איראנית בשם Oje Parvaz Mado Nafar, הידועה בשם Mado, שעליה הוטלו סנקציות על ידי ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי. על פי הארגון, לחברה תפקיד מכריע בתעשיית המל"טים באיראן, ומוצריה אף מגיעים למקומות וארגונים נוספים, כמו החות'ים בתימן.

המנוע שנמצא בשאהד-136 מצביע על מאמץ איראני שנמשך כ-20 שנים, לרכוש טכנולוגיה מערבית עבור כלי הטיס הבלתי מאוישים שלה. על פי המחקר, בשנת 2006, איראן רכשה באופן לא חוקי מנועי כטב"ם מהחברה הגרמנית Limbach Flugmotoren, ושלוש שנים לאחר מכך, מהנדס איראני העונה לשם יוסף אבוטלבי, הודיע במפתיע כי חברת Mado הצליחה לבנות מנוע מל"ט משלה. חוקרי המחקר גילו שמספרים סידוריים מקוריים שהופיעו על גבי המנועים נמחקו, במאמץ להסוות לכאורה את מוצאם.

ולדימיר פוטין, ולרי גרסימוב (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין, ולרי גרסימוב (צילום: רויטרס)

בין שאר הרכיבים המערביים שנרכשו באופן לא חוקי והועתקו על ידי איראן, נמצאו גם בחלקי טילים מתוצרת צ'כית. דו"ח של האו"ם משנת 2020, הראה כי המנוע בטילי הקודס-1 של איראן, "הועתק" ללא רישיון ממנוע סילון של ה-TJ100 שיוצר על ידי חברה צ'כית בשם PBS, ומומחים טוענים כי המנוע הצ'כי הועתק גם על טילים איראניים נוספים.

כאמור, מכירת המל"טים בין איראן לרוסיה העמיקו את היחסים בין שתי המדינות. שר האוצר האיראני התראיין בחודש שעבר ל"פייננשל טיימס" ואמר כי "אנחנו מגדירים את היחסים שלנו עם רוסיה כיחסים אסטרטגיים ואנחנו עובדים יחד בהיבטים רבים, במיוחד בפן הכלכלי".

בחודש פברואר האחרון, דיווח הוול סטריט ג'ורנל, כי רוסיה ואיראן מקדמות תכניות להקמת מפעל חדש לייצור מזל"טים על אדמת רוסיה. לפי הדיווח, מדובר במפעל שיוכל לייצר לפחות 6,000 מל"טים בתכנון איראני. לטענת הגורמים שצוטטו בכלי התקשורת האמריקני, משלחת איראנית רמת דרג נחתה ברוסיה בתחילת ינואר כדי לבקר באתר שבו מתוכנן לקום המפעל, וזאת על מנת לסגור את הפרטים האחרונים טרם הוצאת הפרויקט לפועל.