יקי דיין, לשעבר קונסול ישראל בלוס אנג'לס ומומחה לארה"ב, התראיין היום (שישי) בתוכניתו של גדעון אוקו ב-103FM, והתייחס להכרזתו של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן לריצה נוספת בבחירות לנשיאות 2024.

צפו: כך הגיב ביידן כאשר נשאל על אזרחים בארה"ב שמודאגים מפני גילו
הרפובליקני שנושף בעורפו של טראמפ נגד ביידן: "לישראל הזכות לקבל החלטות עצמאיות"

"התרגלנו כבר שישראל היא נושא פנים אמריקאי, ובטח הרפורמה המשפטית", אמר דיין בפתח דבריו, "זה נושא שבוער אצל היהודים האמריקאים, הם לוחצים על המחוקקים שלהם, המחוקקים לוחצים על הממשל האמריקאי וזה גורם לנשיא ביידן להתבטא שוב ושוב בנושא הרפורמה. דה סנטיס לא מחמיץ את ההזדמנות, הוא מחבק את ישראל. אנחנו תמיד צריכים לזכור שהעוצמה של ישראל נובעת מהתמיכה של שתי המפלגות, שהיא עדיין ברובה קיימת".

"רק עכשיו ראינו הכרזה בבית הנבחרים האמריקאים על תמיכה בישראל ביום העצמאות, 409 תמכו בהודעה הזו", הוסיף, "זו עדיין תמיכה דו מפלגתית אבל אחד הדברים שאנחנו תמיד צריכים להיזהר מהם זה לא להפוך לנושא של מפלגה אחת. דה סנטיס לא מחמיץ את ההזדמנות, הוא מדבר לתורמים היהודים שהוא מחפש אותם. זה נושא פנים אמריקאי, וככה זה גם מתבטא".

ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Leah Millis)
ג'ו ביידן (צילום: REUTERS/Leah Millis)

לאחר מכן אמר דיין כי "זה היה צפוי שביידן יכריז על ריצה חוזרת אחרי בחירות האמצע בארה"ב, במיוחד אחרי שכולם צפו מפלה לדמוקרטים ולביידן. זה גם בדרך כלל מה שקורא אחרי נשיאות מכהנת, זה גם מה שקרה לאובמה. להפתעת רבים הוא לא נחל מפלה, הצליח לשמור על הסנאט. ביידן באמת הפתיע פה בתוצאות, הוא גם די מצליח בנושאים מסויימים כמו בכלכלה האמריקאית, היציאה מהקורונה, תוכנית התשתיות האמריקאית. כל הדברים האלה נותנים נקודות זכות לביידן. זה מפתיע כי הוא כרגע בן 80, אם הוא ייבחר פעם נוספת הוא יהיה בן 82".

"הוא שובר את השיא האמריקאי, ואין ספק שלגיל יש משמעות גדולה מאוד", הבהיר, "גם לסגנית שלו יש משמעות מסוימת, הרפובליקנים גם על זה ישחקו, כי בסופו של דבר היא לא נתפסת כהצלחה מסחררת. ביידן מודיע על ריצה לנשיאות שכשבעים אחוזים מהאמריקאים לא רוצים לראות אותו כנשיא".

לסיום אמר דיין: "רק שלושה נשיאים היה להם אחוז תמיכה כל כך נמוך, ומתוך השלושה שניים לא הצליחו להיבחר לכהונה נוספת. אבל, אם יעמוד מולו טראמפ אז זה אומר שלגיל יהיה קצת פחות משמעות כי גם טראמפ הוא לא ילד קטן, וגם טראמפ אנחנו יודעים שהוא מועמד מאוד בעייתי. יהיו כל מיני נושאים שיהיו משמעותיים בבחירות האלה. ככה שכאן, אם המועמד יהיה טראמפ, ביידן יכול בהחלט להיבחר לכהונה נוספת".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM